رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

دستورات پر کاربرد adb


eza68

ارسال های توصیه شده

ترفندهای در مورد دستورات adp

adb devices دستور

بررسی ارتباط گوشی با کامپیوتر و نمایش اطلاعات پایه ای دستگاه متصل. معمولا وقتی می خواهید از ADB استفاده کنید، این اولین دستوری است که وارد می کنید. با این دستور شماره ID دستگاه در صفحه ترمینال ظاهر می شود و اين گونه متوجه می شوید که دستگاه به شکل درستی به کامپیوتر متصل است.

 

 

adb reboot recovery دستور

ری استارت کردن دستگاه و بردن خودکار آن به حالت Recovery. برای نصب بسیاری از ROMها بايد دستگاه اندرویدی را به حالت Recovery برد. یک روش فیزیکی و با استفاده از دکمه های Volume و Power برای بردن در این حالت وجود دارد، اما از این پس به راحتي زماني که گوشی روشن است، با وارد کردن این دستور آن را به حالت Recovery ببرید. از دیگر مزیت های اصلی این دستور این است که دیگر با روش های عجیب و غریب لازم نیست دکمه های ترکیبی گوشی را برای حالت Recovery بفشارید!

 

 

adb reboot-_bootloader دستور

ری استارت کردن دستگاه و بردن خودکار آن به حالت Bootloader. درست مشابه دستور قبلی است، اما با زدن آن دستگاه اندرویدی به حالت Bootloader خواهد رفت. باز هم استفاده از دستور نرم افزاری بسیار آسان تر از فشردن ترکیبی دکمه های روی دستگاه است. توجه داشته باشید که وقتی به مد Bootloader وارد شدید، دیگر ADB برای شما کار نمی کند.

 

adb reboot download دستور

مشابه دستورات قبلی است، اما دستگاه را روی حالت download ریبوت می کند.

adb reboot fastboot دستور

 

اين دستور هم مشابه دستورات قبلی است، اما با استفاده از آن می توانید بدون فشردن دکمه های ترکیبی، دستگاه را در مد fastboot بالا بیاورید.

 

 

adb install [source.apk] دستور

یکی از جالب ترین دستورات ADB که از طریق آن می توانید یک فایل APK یا همان اپلیکیشن اندرویدی را از طریق خط فرمان در دستگاه اندرویدی خود نصب کنید. در این دستور به جای [source.apk] آدرس دقیق فایل APK را وارد کنید. پیشنهاد می شود فایل APK را داخل همان پوشه ADB قرار دهید. در صورت نصب موفقیت آمیز برنامه، پیغام Success به نمایش درمي آيد.

 

adb shell [command] دستور

اگر یک کاربر حرفه ای باشید، حتما عاشق خط فرمان هستید. با این دستور می توانید خط فرمان یا حتی یک دستور را در داخل میزبان اندرویدی یا همان دستگاه اجرا کنید. به جای [command] دستور مورد نظر خود را تایپ کنید یا با وارد کردن adb shell خط فرمان را در دستگاه اندرویدی باز کنید.

 

adb backup دستور

ایجاد یک نسخه پشتیبان (Backup) از کل دستگاه و ذخیره آن در کامپیوتر. این دستور در زمانی*که می خواهید یک فرایند مثل نصب رام را در دستگاه خود شروع کنید، بسیار کاربردی خواهد بود. با یک دستور ساده کل دستگاه بک آپ گرفته می شود و مهم تر از آن نیاز به Root بودن دستگاه نیست. این دستور پارامترهای زیادی دارد که به صورت زیر شکل کلی این دستور است:

adb backup [-f <file>] [-apk|-noapk] [-shared|-noshared] [-all] [-system|nosystem] [<packages...>]

که هر کدام از پارامترها را که نیاز داشتید می توانید در دستور بک آپ استفاده کنید. برای مثال:

adb backup -all

adb backup -all -f C:\backup.ab

adb restore

عکس دستور بالا که با آن می توانید نسخه پشتیبان گوشی را در داخل گوشی بازگردانید. در جلوی دستور adb restore مسیر فایل بک آپ را باید تعیین کنید. برای مثال:

adb restore C:\restorefile.zip

adb sideload

کپی و فلش کردن رام ها به صورت ZIP از کامپیوتر روی دستگاه. این دستور فقط روی برخی کاستوم ریکاوری ها جواب می دهد و نه همه دستگاه ها. اگر این دستگاه با گوشی یا تبلت شما متناسب باشد، می توانید یک رام کاستوم کامل را بدون آنکه به دستگاه دست بزنید، روی آن فلش کنید.

fastboot eom unlock دستور

دستوری برای آنلایک کردن بوت لودر (Bootloader) که امکان روت کردن دستگاه را فراهم می کند. برای دسترسی root بسیاری از دستگاه های اندرویدی به خصوص سری Nexus نیاز است که بوت لودر دستگاه unlock شده باشد. اما جالب است بدانید آنلاک کردن نکسوس تنها با یک دستور ساده یعنیfastboot oem unlock انجام می شود. توجه داشته باشید كه ممکن است دستگاه شما با زدن این دستور کاملا پاک شود (Wipe)؛ بنابراین قبل از آنلاک کردن حتما از اطلاعات نسخه پشتیبان (Backup) تهیه کنید.

 

 

fastboot devices دستور

نمایش اطلاعات دستگاه هایی که در حالت Fastboot به کامپیوتر متصل شده اند. این دستور زمانی مفید خواهد بود که بخواهید بررسی کنید دستگاه موردنظر شما به درستی و در حالت fastboot به کامپیوتر متصل شده است یا خیر و سپس به فلش کردن دستگاه اقدام کنید. با زدن این دستور اگر برخي از کاراکترها در صفحه خطر فرمان به شما نمایش داده شد، یعنی دستگاه به درستی متصل شده است، در غیر این صورت چیزی به شما نشان داده نمی شود.

 

fastboot flash recovery دستور

دستوری که با آن می توان فایل image یک ROM را روی گوشی فلش کرد؛ این ROM می تواند رام اصلی (Stock ROM) یا رام سفارشی (Custom ROM) باشد. این دستور به شکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین پیشنهاد می شود فایل img رام را در همان پوشه fastboot و ADB قرار داده باشید:

fastboot flash recovery <RecoveryName>.img

Fastboot flash boot

مشابه دستور قبلی است، ولی برای فلش کردن فایل boot یا Kernel روی دستگاه زمانی که دستگاه در حالت fastboot قرار گرفته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه استفاده از آن به شکل زیر است:

fastboot flash boot <BootName>.img

fastboot erase

این دستور شامل سه دستور زیرمجموعه است که هر کدام بخشی از حافظه Cache فعلی اندروی*تان را پاک می*کند. این سه دستور به شرح زیر است:

fastboot erase system

fastboot erase data

fastboot erase cache

این دستورات در زمانی که می خواهید یک رام را به صورت تمیز (Clean Install) نصب کنید، کاربردی است. ابتدا کش ها را پاک می کنید و سپس رام را با دستور روی دستگاه فلش میکنید و در نهایت دستگاه بالا می آید. در بسیاری از مواقع با فلش کردن رام جدید، چه Upgrade به یک رام بالاتر و چه Downgrade به يك رام نسخه پایین تر، دستگاه کامل بالا نمی آید و در زمان Boot اصطلاحا گیر می کند یا دچار Boot Loop می شود. در این مواقع با پاک کردن کش ها، مشکل حل می*شود. توجه داشته باشید با استفاده از این سه دستور، کل اطلاعات شما پاک سازی می شود؛ بنابراین قبل از استفاده از آنها خوب فکر کنید.

لینک ارسال
  • 3 ماه بعد...

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...