رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

فرق بین رام تک فایل و 3 فایل در گوشی های اندروید


ارسال های توصیه شده

فرق بین رام تک فایل و 3 فایل در گوشی های اندروید

بارها و بارها شده است که گوشی های کاربران با مشکلات عجیبی مواجه میشود که به ناچار باید گوشی خود را اصطلاحا فلش کنند !

یعنی یک رام رسمی بر روی گوشی خودشان نصب کنند تا مشکلشان برطرف شود !

اما این بین هستند کسانی که بعد از فلش کردن گوشی شان , اطلاع میدهند که هیچ تغییر خاصی در گوشی خود مشاهده نکردند و مشکل همچنان پا برجاست !!! پس این مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه دلیل این مشکل شوید .

 

رام و فیرمور چیست ؟

 

همانطور که قبلا در ” آموزش نصب رام کاستوم و پچ در انواع ریکاوری برای همه گوشی های اندروید ” توضیح داده بودیم ,

گوشی های اندرویدی دارای ۲ نوع Firmware رسمی و غیر رسمی هستند .

به Firmware های غیر رسمی که توسط افراد برنامه نویس ( اسکریپت نویس ) یا همان Developer ها ( توسعه دهنده ها ) عرضه میشود اصطلاحا رامهای کوک شده یا کاستومایز شده میگویند .

 

فیرم ور ها ( Firmware ) یا همان رام های رسمی در گوشی های سامسونگ نیز به 2 دسته زیر تقسیم میشوند :

 

رام های تک فایل : حاوی فایل اصلی فلش ( PDA )

رام های 3 فایل : حاوی فایل اصلی فلش ( PDA ) به همراه Phone و CSC ( در برخی اوقات فایل Boot نیز در این پکیج Zip. موجود است )

 

توضیحاتی درباره فایل های درون پکیج Zip. رام های گوشی های اندرویدی سامسونگ :

 

PDA : فایل اصلی فلش در گوشی های سامسونگ همین فایل میباشد و مربوط به فایل های سیستمی گوشی شما میشود !

Phone : این بخش مربوط به رادیو و مودم گوشی شما میشود ( Radio/Baseband ) !! این بخش بر روی ارتباطات گوشی نظیر 3G/2G/4G/WiFi/Bluetooth/GPS و … تاثیر میگذارد و بسیار مهم است که شما فایل Phone مربوط به کدام کشور/منطقه را بر روی گوشی خود فلش میکنید !! اگر چه بعضی اوقات بر روی عملکرد باتری گوشی نیز تاثیر گذار هست !!

CSC : این فایل مربوط به اطلاعات و نرم افزار ها و یا Bloatware های مربوط به یک کشور/منطقه خاص میباشد !!

Boot : در بعضی از موارد ممکن است این فایل وجود داشته باشد که مربوط به بوت لودر گوشی میباشد !

به طور مثال بوت لودر اندروید 4.0.4 برای گوشی های دارای اندروید 4.0.4 و بوت لودر اندروید 5 مخصوص گوشی های دارای اندروید 5 میباشد .

 

نکته : فایل PIT در گوشی های سامسونگ یک فایل عمومی میباشد که در برخی موارد ممکن است در پکیج Zip. رام رسمی باشد و ممکن است به صورت جداگانه برای دانلود قرار داده شود !! مثلا فایل PIT گوشی 6 Galaxy S در تمامی رامها یکی است یا فایل PIT گوشی Galaxy Note 4 در تمامی رام ها یکسان است و …

 

توجه : در بعضی موارد , فایل Boot در پکیج Zip. رام ها وجود ندارد و شما میخواهید هم گوشی خود را فلش کرده و هم آن را آپدیت کنید !!!

 

مثلا ورژن اندروید گوشی شما 4.0.4 میباشد و شما در حال آپدیت و فلش کردن رام رسمی با ورژن اندروید 4.1 هستید ! در این صورت فراموش نکنید که باید تیک گزینه” Phone Bootloader Update ” را بزنید . ( تیک دار باشد )

 

فرق بین رام تک فایل و 3 فایل در گوشی های اندرویدی سامسونگ چیست ؟

 

همانطور که گفتیم , رام های اصلی (رسمی) در گوشی های سامسونگ از نظر تعداد فایل به 2 دسته , تک فایل و 3 فایل تقسیم میشوند !!

رام های تک فایله : این نوع رام ها ( فیرم ور ها ) فقط حاوی فایل اصلی فلش PDA هستند و شما برای فلش کردن از طریق Odin فقط و فقط میبایست فایل PDA و PIT را در جای مخصوص خودشان بارگزاری کرده و اقدام به نصب ( فلش کردن ) رام رسمی بر روی گوشیتان کنید .

نکته ای که در فلش کردن اینگونه رامها وجود دارد , این است که شما هنگام فلش کردن با نرم افزار Odin , نباید تیک ” Re-Partition ” را علامت بزنید ! با تیک نزدن بخش Re-Partition , عملا نصب رام رسمی شما مانند یک آپدیت OTA میباشد !!!!

یعنی آپدیت شدن گوشی شما از طریق فایل سیستمی ( PDA ) با همان پارتیشن قبلی که بر روی گوشی شما وجود داشت ! پس به طور کامل گوشی شما فلش نمیشود !!!!!!!!

 

رام های 3 فایله ( در بعضی موارد 4 فایله ) : این نوع رامها ( فیرم ور ها ) حاوی تمامی فایل های مورد نیاز برای فلش کردن کامل گوشی های سامسونگ و تغییر در پارتیشن کلی آنها میباشند !

به غیر از فایل PIT شما فایل های PDA – Phone – CSC و شاید Boot را در اختیار دارید !

بعد از بارگزاری این فایل ها در جای مخصوص خود در نرم افزار Odin , و قبل از زدن گزینه ” Start ” میبایست , تیک گزینه ” Re-Partition ” را علامت بزنید .

با این کار , گوشی شما به طور کامل فلش میشود و تمامی اطلاعات و پارتیشن های گوشی از نو ریست میشوند !!!

 

نکته : همانطور که در مقدمه این مقاله گفتیم ,

برای اینکه مشکل گوشی شما به طور کامل حل شود و اثری از آن در گوشی شما باقی نماند , شما باید و باید یک رام 3 فایل ( 4 فایل ) را برای گوشی خودتان دانلود و آن را با نرم افزار Odin بر روی گوشی خود فلش کنید !! با اینکار مشکل شما مرتفع خواهد شد .

 

 

 

Mobology

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...