رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

سرعت بیشتر در محاسبات ریاضی در مغز افراد دو زبانه


pariii

ارسال های توصیه شده

قسمت های مختلفی از مغز برای حل مسائل یکسان به کار می رود

 

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان مرکز علوم شناختی و ارزیابی(cosa) در دانشگاه لوکزامبورگ بر روی ۲۱ دانش آموزی بود که زبان مادری آنها همگی لوکزامبورگی – گویشی از زبان آلمانی – بود. این دانش*آموزان در طول تحصیل زبان فرانسه را نیز به خوبی فراگرفته* بودند و همین باعث می*شود موارد بسیار مناسبی برای جواب دادن به سوالات در مورد تاثیر زبان بر روی شناخت شوند.

 

مطالعات پیشین انجام شده توسط محققان در این مورد بحث کرده*اند که زبان مورد استفاده برای تعاملات و فکر در مورد تمرینات عددی ، بر روی رویکرد انتخابی ما تاثیر می گذارد و سوالی بسیار جالب را مطرح کرده*اند: افرادی که چندین زبان را بلدند چگونه از مغز خود برای انجام عملیات*های ذهنی ریاضی استفاده می*کنند؟ این صرفا یک سوال ساده و فقط از سر کنجکاوی نیست. نیمی از جمعیت جهان به بیش از یک زبان صحبت می کنند که علاوه بر کاربردهای شخصی مزایای قابل توجهی برای جامعه*ی آنها دارد.

 

انسان و تعدادی از حیوانات از پروسه*ای برای قضاوت سریع در مورد مقادیر کم استفاده می*کنند. در واقع این فرایند محاسبه*ی سریع پروسه*ای است که کودکان پیش از یادگیری شمردن هم قادر به انجام آن می*باشند. برای ارزیابی های پیچیده تر یاد می گیریم که بشمریم و از منطق استفاده کنیم که اساس ریاضیات را تشکیل می*دهند. محققان در نظر دارند مشخص کنند کدام قسمت* از مغز با پیچیده شدن محاسبات فعال شده و آیا این قسمت ها با ارائه شدن همین سوالات به زبان دیگری تغییر می کنند یا نه؟

 

اعداد در سه فرمت ارائه می*شوند. اصطلاحات انتزاعی آمودال که نشان دهنده*ی مقادیر می باشند، کلماتی که کمیت*ها را توصیف می کنند و حالت آخر نیز نمادین می*باشد. قسمت*های مختلفی از مغز برای کار کردن با مقادیری که به این روش*ها بیان می*شود به کار گرفته می شود. به عنوان مثال تحقیقات تصویربرداری عصبی نشان می*دهد کدهای آمودال بیشتر توسط شیار درون آهیانه*ای تفسیر می شود. در حالی که پردازش*های کلامی در قسمتی دیگر از آهیانه که به طور خاص مربوط به اعداد نمی*باشند انجام می*شوند.

 

در این بررسی محققان برای مطالعه*ی قسمت*های مختلف مغز که برای با دشواری مختلف استفاده می*شوند از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fmri) استفاده کردند. سپس از افراد خواسته شد تا جمع هایی با دو درجه*ی سختی را انجام دهند. یکی از این عملیات های جمع نسبتا ساده و شامل جمع دو عدد یک رقمی بود و دیگری کمی پیچیده و شامل جمع اعداد دو رقمی بود. در حین انجام عملیات جمع، مغز این افراد اسکن می*شد.

 

در یک آزمایش سوالات و حل آنها به زبان فرانسه و در دیگری به زبان آلمانی بود. تفاوت مشخصی در چگونگی انجام محاسبات ساده*ی ریاضی در هیچکدام از زبان*ها وجود نداشت. با سخت*تر شدن جمع*ها، دانش*آموزان زمان بیشتری برای پردازش مسائلی که در زبان فرانسوی مطرح شده بود صرف کردند. همچنین تعداد خطاها در حالتی که مسائل به زبان فرانسوی بودند بیشتر بود. بررسی* اسکن های صورت گرفته حکایت از داستانی داشت که اندکی متفاوت بود.

 

نواحی لوب گیجگاهی که عمدتا با صحبت کردن در ارتباط است، زمانی که محاسبات ساده*ی ریاضی در زبان آلمانی ارائه شد نسبت به حالت ارائه شده در زبان فرانسوی به مقدار کمی فعال تر بود. زمانی که محاسبات کمی پیچیده تر شدند قضیه جالب تر شد. برعکس نتایج قبل، زمانی که مسائل به زبان فرانسوی ارائه شدند نواحی مختلفی در مغز به صورت چشمگیری فعال شدند که در حالت زبان آلمانی فعالیتی از خود نشان نمی دادند.

 

محققان این نتایج را بدین گونه تفسیر کردند که مغز زمانی که جمع های دو رقمی به زبان فرانسوی داده شد قدرت پردازش دیداری-فضایی اضافه ای را به کار می گرفت. بر اساس بررسی های انجام شده دلیل هیچکدام از این رخداد*ها ترجمه*ی ذهنی بین زبان ها در ذهن دانش آموزان نبود. محققان می نویسند: «برخلاف بررسی های پیشین صورت گرفته بر روی محاسبات ریاضی در دو زبانه*ها، نتایج این بررسی نشان دهنده*ی فرایند ترجمه از زمان فرانسوی به آلمانی نیست.»

 

افراد مورد آزمایش به جای این کار، تصاویر ذهنی از نمادها را فراخوانی کردند و شاید اعداد را به منظور جبران تفاوت بین دو زبان تصویرسازی و تجسم کردند. با مهاجرت افراد به سراسر جهان به دلیل جنگ، اقتصاد و حتی شرایط آب و هوایی، فهم چالش های برقراری ارتباط با افراد با زبان های مختلف برای معلمان و کارکنان مهم و مهم تر خواهد شد. حتی میان افرادی که یک زبان را به خوبی بلدند در قسمت های بالای ذهنی اتفاقاتی پیچیده تری نسبت به آنچه در نگاه اول به نظر می رسد رخ می دهد.

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...