رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

آموزش اضافه کردن زبان فارسی به رامهای غیر منطقه ای در تمامی ساختار و نسخه های اندروید


ارسال های توصیه شده

  • مدیریت کل سایت

آموزش اضافه کردن زبان فارسی به رامهای غیر منطقه ای در تمامی ساختار و نسخه های اندروید

 

 

در برخی رامهای گوشیهای مختلف به دلایل سیاست های منطقه ای یا عبارتی سفارشی بودن مدل ، فایلهای apk را به فارسی ترجمه نمیکنند.ولی در برخی دیگر از رامها تمامی فایلهای apk سیستمی به فارسی ترجمه شده است ولی نمیتوانید زبان فارسی را در لیست زبانها مشاهده کنید.

 

 

حالا برای شما نیز جای سوال است که چرا مدلی که سفارش کشورهای دیگه هست تو ایران پیدا میشود ؟

 

 

جواب سوال این است که به دلیل واردات غیر قانونی به صورت قاچاق دیوایس مربوطه غیر فارسی بوده و فقط زبان های مخصوص کشوری که سفارش داده بود میباشد.

 

 

در اینجا آموزش برای فارسی کردن رامهای مختلف به هر دلایلی که فارسی نداشته باشد اشاره می کنیم.

 

تا پایان اموزش با ما همراه باشید

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال
  • پاسخ 36
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ
  • مدیریت کل سایت

فارسی سازی رامهایی که زبان فارسی مخفی شده و فایلهای APK سیستمی ترجمه شده هستند:

 

برای اینکه بفهمیم دیوایس مربوطه دارای زبان فارسی هست یا خیر میتوانید از ابزار morlocal استفاده کنید!

دانلود نرم افزار مورلوکال

نرم افزار MORLOCAL.APK را روی گوشی نصب کرده با استفاده از این نرم افزار گوشی را روی زبان فارسی قرار دهید . اگر دیوایس به صورت کامل فارسی شده باشد نتیجه میگیریم که زبان فارسی مخفی شده است ولی اگر نباشد نتیجه میگیریم که نرم افزارهایAPK سیستمی ترجمه شده نیستند.

 

 

  • فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای HTC: برای فعالسازی زبان مخفی گوشیهای HTC با استفاده از آموزشهای فصل اول دیوایس مربوطه را روت کنید، سپس نرم افزار APK را از مارکت های اندروید نصب کنید. پوشه cid default را از آدرس زیر حذف کنید.

 

system/cid/cid default

system/CUSTOMIZE/cid/cid default

سپس دیوایس مربوطه را وایپ(فرمت) کنید.

 

 

  • فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای سامسونگ: برای فعالسازی زبانهای مخفی گوشیهای سامسونگ با استفاده از آموزشهای بخش اول دیوایس مربوطه را روت کنید، سپس نرم افزار ROOTEXPLORE را از مارکت های اندروید دانلود و روی دیوایس نصب کنید. و فایل language.xml را از آدرس زیر حذف کنید.

 

System/csc/ language.xml

 

  • فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای huawei: برای فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای huawei با استفاده از آموزشهای بخش اول گوشی را روت کرده سپس نرم افزار rootexplore را از مارکت های اندروید دانلود و روی دیوایس نصب کنید.سپس به آدرس زیر مراجعه کنید.

 

/cust

و با استفاده از جستجوگر نرم افزار فایل hw_default.xml را سرچ کنید.چندین فایل hw_default.xml از پوشه های مختلف برای شما پیدا خواهد کرد ، همه فایلها را انتخاب کرده سپس حذف کنید.

پس از حذف فایلهای مربوطه گوشی را وایپ (فرمت)کنید.

 

 

  • فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای SONY:برای فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای SONY با استفاده از آموزشهای قبلی گوشی را روت کرده سپس نرم افزار ROOTEXPLORE را از مارکت های اندروید دانلود و نصب کنید از آدرس زیر فایل BUILD.PROP را با ویرایشکر texteditor ویرایش کنید.

 

System/build.prop

سپس دنبال عبارت fa-ir بگردید و کد FA-IR را حذف کرده و فایل را ذخیره کنید.

پس از ویرایش فایل ذکر شده گوشی را وایپ (فرمت) کنید.

 

 

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال
  • مدیریت کل سایت

ترجمه فایلهای apk سیستمی به فارسی و یا همان اضافه کردن زبان فارسی به رام در مواقعی به کار می اید که فایلهای apk سیستمی به فارسی ترجمه نشده باشد.از کجا متوجه بشیم که نرم افزارهای سیستمی رام مربوطه به فارسی ترجمه شده است یا نه ؟

برای روشن کردن این موضوع از دو روش میتوانید استفاده کنید:

1- فایل framework-res.apk را از آدرس زیر خارج کرده و با استفاده از آموزشهای قبلی دیکامپایل کنید.

System/framework/framework-res.apk

سپس در محلی که فایل framework-res دیکامپایل شده است به آدرس زیر مراجعه کنید

Framework-res/res

در صورتی که پوشه ای با لقب fa در پوشه RES موجود باشد نتیجه میگیریم که رام مربوطه به فارسی ترجمه شده است.

مانند وجود پوشه هایی مثل : raw-fa و values-fa

در صورت عدم وجود این پوشه ها نتیجه میگیریم که رام مربوطه به زبان فارسی ترجمه نشده است.

2- نرم افزار morlocal.apk ( دانلود ) را روی دیوایس نصب کرده و گوشی را روی زبان فارسی قرار دهید.در صورتی که تمامی بخش گوشی فارسی شده باشد نتیجه میگیریم که رام مربوطه به فارسی ترجمه شده است و زبان فارسی حالت مخفی گرفته است . در صورتی که فارسی اضافه نشده باشد نتیجه میگیریم که گوشی به فارسی ترجمه نشده و نیاز به ترجمه میباشد.

برای ترجمه رام گوشیهایی که زبان فارسی ندارند ابتدا نرم افزارهایی که ترجمه نشده اند را به همراه فایل framework-res.apk از رام استخراج کنید . فایلهای اساسی به ترتیب زیر

 

  • تنظیمات با نامsettings.apk
  • دوربین و گالری با نام gallery2.apk
  • اس ام اس با نام mms.apk
  • تماس و مخاطبین با نام های dialer .apk،contact.apk
  • قسمت ناوبار یا همون نوتیفیکیشن گوشی با نام systemui.apk
  • بلوتوث با نام Bluetooth.apk

فایلهای ذکر شده را میتوانید از آدرس های زیر استخراج کنید.

System/app or priv-app

این فایلها میتواند در رامهای مختلف با نام های متفاوتی قراربگیرد به عنوان مثال در برخی رامهای سامسونگ با نام SEC_SETTINGS.APK قرار میگیرد و در رامهای دیگه نیز گاهی اوقات با یک لقت قرار میگیرد که پیدا کردن این فایلها بستگی به ابتکار خود میباشد.

عامل اصلی نشان دادن زبان فارسی در لیست زبانها و ترجمه خیلی از بخش های رام توسط framework-res.apk انجام میشود ، برای ترجمه فایلهای سیستمی این فایل در اولویت قرار دارد بدون ترجمه و اضافه کردن فارسی به این فایل زبان فارسی در لیست زبانها نشان داده نمی شود. فایل مربوطه را میتوانید از آدرس زیر استخراج کنید.

System/framework/framework-res.apk

ابتدا نرم افزار سیستمی دلخواه را با استفاده از آموزش قبلی دیکامپایل کنید و به پوشه res بروید.

New-Bitmap-Image-92.bmp

تعداد پوشه هایی برای شما نمایش داده میشود که برخی از این پوشه ها دارای کد زبان کشور در اخر نام پوشه میباشد مثال:

New-Bitmap-Image-93.bmp

values-en-rUS

 

  • نام values : این نام مربوط به زبان میباشد و به هنگام تغییر زبان تلفن از این نام پوشه برای نمایش زبان استفاده میشود.
  • نام en-Rus : این نام مربوط به کد زبان کشور میباشد که در اخر پوشه ها قرار داده میشود.

همانطوری که مشخصه مادر زبان همه پوشه ها values هستش یعنی زبان default گوشی پوشه values میباشد.و همه زبان های ترجمه شده که با کد زبان کشور در اخر پوشه درج میشود از پوشه اصلی یعنی values دستور میگیرند. اگر به هر یک از پوشه های اصلی یا ترجمه values مراجعه کنید چندین فایل با فرمت XML مشاهده خواهید کرد . برای فارسی سازی ما به سه فایل با فرمت xml با نام های زیر نیاز داریم.

New-Bitmap-Image-94.bmp

 

  • arrays.xml : ترجمه های مربوط به شبکه های اجتماعی تماس و... در فایل قرار میگیرد.
  • plurals.xml : ترجمه های مربوط به ساعت در این فایل قرار میگیرد.
  • strings.xml : ترجمه تمامی بخش های نرم افزار در این فایل قرار میگیرد.

برای اینکه میخواهید حالت default زبان نرم افزار را ترجمه کنید . به پوشه values مراجعه کرده سپس سه فایل ذکر شده را با استفاده از نرم افزار notpad++ با اصول زیر ترجمه و ذخیره کنید.

 

  • لغاتهایی نظیر $%&/”, نباید ترجمه ، حذف یا اضافه شود.در صورت دستکاری غیر اصول هر یک از این کد ها ، نرم افزار مربوطه اسیب خواهد دید.
  • فقط دستورات با رنگ سیاه مشخص شده در وسط >< نیاز به ترجمه دارند.
  • متن های مربوطه را با هر لغات دلخواهی میتوانید ترجمه کنید.

New-Bitmap-Image-95.bmp

در صورتی که میخواهید با گذاشتن زبان روی فارسی نرم افزار مربوطه نیز فارسی شود برای اینکار پوشه ای با نام values-fa در پوشه res نرم افزار مربوطه ایجاد کنید . و فایلای arrays.xml،plurals.xml،string.xml موجود در پوشه values را در پوشه ایجاد شده کپی کرده و اقدام به ترجمه کنید.

همانطوری که در جریان هستید framework-res.apk سهم بیشتری در کنترل سیستم عامل را به عهده دارد و برای اضافه کردن زبان فارسی به نرم افزار سیستمی دلخواه باید ویرایش این فایل را نیز در نظر بگیریم .

فایل framework-res علاوه بر کنترل دیگر بخش ها ، وظیفه نمایش زبانها را نیز به عهده دارد. به عبارتی برای نمایش زبان فارسی در سیستم عامل علاوه بر ترجمه نرم افزارهای سیستیمی باید این فایل را با استفاده از آموزش های قبلی اقدام به دیکامپایل کرده و زبان فارسی اضافه کنید . اضافه کردن زبان فارسی به framework-res.apk از همه نرم افزارهای سیستمی متفاوت میباشد.

برای اضافه کردن فارسی به فایل framework-res.apk پوشه های زیر نیاز به اضافه شدن به بخش res نرم افزار مربوطه میباشد .

 

  • ایجاد پوشه raw-fa : همانطوری که در نرم افزارهای سیستمی نیاز به ایجاد پوشه values-fa برای ترجمه بخش اصلی زبان یعنی values میباشد در نرم افزار framework-res.apk نیز برای ترجمه بخش raw به زبان فارسی نیاز به ایجاد پوشه با نام raw-fa میباشد.

برای ترجمه بخش raw فقط فایل incognito_mode_start_page.html موجود در پوشه raw را به پوشه ای که با نام raw-fa ایجاد کرده اید کپی کرده سپس با استفاده از نرم افزار notpad++ اقدام به ترجمه کنید.

New-Bitmap-Image-96.bmp

 

  • ایجاد پوشه values-fa : طبق ترجمه نرم افزارهای سیستمی یک پوشه با نام values-fa در پوشه res نرم افزار دیکامپایل شده ایجاد کرده سپس فایل های xml،plurals.xml،string.xml را از پوشه values به پوشه ایجاد شده کپی کرده سپس اقدام به ترجمه فایلهای ذکر شده بکنید.
  • ایجاد پوشه values-fa-rIR: یک پوشه با نام values-fa-rIR در پوشه res ایجاد کنید و یک فایل xml با نام xml با نرم افزار notpad++ ایجاد کنید. این فایل وظیفه اصلی نشان دادن زبان فارسی در لیست زبانها را دارد.در صورت عدم ایجاد پوشه و فایل ذکر شده زبان فارسی در لیست زبانها نشان داده نمیشود.

دستور های زیر را در فایل arrays.xml که ایجاد کرده اید کد نویسی کنید.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

 

<resources>

 

<integer-array name="maps_starting_lat_lng">

 

<item>32427908</item>

 

<item>53688046</item>

 

</integer-array>

 

<integer-array name="maps_starting_zoom">

 

<item>4</item>

 

</integer-array>

 

</resources>

 

پس از انجام عملیات ذکر شده نرم افزار های مد نظر را با استفاده از آموزشهای قبلی کامپایل کرده سپس با نرم افزار اورجینال سیستمی جایگزین کنید. توجه کنید قبل از انجام ویرایشات مربوطه از رام خود کاملا بکاپ تهیه کنید در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانید به حالت دیفالت بازگردانی کنید.

فارسی سازی رامها با استفاده از روش جایگزینی :

 

 

شاید برای برخی دوستان روش هایی که در بالا ذکر کرده ایم کاری سخت و طاقت فرسا باشد.برای این مشکل سخت ، راه حلی نیز وجود دارد که شما بتوانید در عرض 40 دقیقه کل فایلای apk را به فارسی ترجمه کنید.

برای اینکار روش زیر را دنبال کنید.

1- یک رام مشابه را گیر بیارید که زبان فارسی را داشته باشد.(مثلا اگر رام گوشی شما t217 سامسونگ باشد میتوانید از رام سامسونگ t211 استفاده کنید. چیزی که مهمه برند و هم نسخه رام گوشی میباشد)

2- رام مربوطه را استخراج کنید.

مثلا میخواهید در رام گوشیتان به فایل های framework-res.apk ، settings.apk و ... زبان فارسی اضافه کنید. هر کدام فایلی که میخواهید ترجمه کنید باید اون فایل ها رو از رامی که زبان فارسی دارد استخراج کرده و دیکامپایل کنید.

3- پس از دیکامپایل به پوشه res مراجعه کرده و پوشه هایی که از عبارت fa بهره مند هستند را کپی کرده و به پوشه res نرم افزاری که فارسی ندارد Paste کنید.

توجه: اگر شما میخواهید به فایل framework-res.apk زبان فارسی اضافه کنید حتما باید فایلای مربوط به framework-res.apk که از زبان فارسی بهره مند هستند استفاده کنید و نباید از فایل زبان نرم افزار دیگری استفاده شود.

4- پس از جای گذاری زبان فارسی نرم افزار مروبطه را با استفاده از روش های ارایه شده کامپایل کنید .

 

 

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال
  • مدیریت کل سایت

آموزش ویدیوئی اضافه کردن زبان فارسی به رام به روش جایگزینی در 10 دقیقه خدمت دوستان

لینک ویدیو

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال
  • 1 ماه بعد...

سلام من میخوام گوشیهای سامسونگ رو با این آموزش فارسی کنم که با چند مشکل مواجهم اولا نمی تونم اون فایلهایی که باید فارسی بشن رو دقیق مشخص و جدا کنم دو ما مشکلی که هست اکثر گوشیهای سفارشی که فارسی ندارن و دیگرا فارسی کردن الان با مشکل اینتر نت 3g سیم کارت همراه اول رو برو شدن از دوستان خواهش می کنم این آموزش رو مفصلتر و مرتبتر توضیح بدن من عکس محتویات فولدرهای app و priv-app دو نمونه از این گوشیها با ورژن 5 و 6 رو میزام تا بتونم با راهنمایی اقا الیا مشکل رو حل کنم

لینک ارسال
  • مدیریت کل سایت

سلام و درود خدمت شما دوستان گرامی

 

با عرض معذرت در پاسخگویی بنده به دلیل اینکه مسافرت رفته بودم و دسترسی به سیستم نداشتم تا شما عزیزان را راهنمایی کنم.

 

پوشه اصلی priv-app میباشد به تریب زیر عمل کنید .

 

پوشه priv-app :

secgallary2014 = دوربین و گالری

SecSettings = تنظیمات

SecContacts_M_OSup.. : مخاطبین

Systemui = همان یوزر اینترفیس نوتیفیکیشن

SecMMs = اس ام اس

SecMyFile = فایل منیجر

SecVideo = پلیر ویدیو

 

فکر کنم فارسی سازی این فایلها کافی میباشد

 

موفق باشید

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال

سلام در یک ماه گذشته بیشتر از ده مورد گوشی فارسی شده برام اومده که مشکلاتی مثل ترجی همراه اول مشکل وافای و بلوتوث و گالری داشتن که تا با فایل اورجینال فلش نکردم مشکل حل نمی شد پس بهتره که فقط تنظیمات این گوشیها رو فارسی کنیم پس از جناب ایلیا خواهش می کنم اون فایلهایی که برای فارسی کردن تنظیمات در ورژن 5 و 6 سامسونگ مثل مدلهای n900a , g906s لازمه رو معرفی کنن

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.


×
×
  • اضافه کردن...