رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

تشریح ساختار فایل ، پارتیشن system


ارسال های توصیه شده

  • مدیریت کل سایت

تشریح ساختار فایل ، پارتیشن system

 

پس از استخراج فایل system تمامی محتویات این فایل برای شما قابل نمایش خواهد بود .

شما همچنین میتوانید با روت کردن گوشی و سپس با نصب نرم افزارهایی مثل rootexplore.apk روی گوشی به محتویات پارتیشن system دسترسی پیدا کنید.برای ویرایش هر فایلی لازم است که با ساختار آن آشنایی داشته باشید.در این بخش از آموزش شما را با تمامی بخش های هسته اندروید یعنی system آشنا خواهم کرد.

سیستم عامل اندروید با ساختار جاوا به صورت رباط مجازی تحت dalvik virtual magic برای اجرای نرم افزارهای خود استفاده میکند.

 

 

نرم افزارهای اندروید با فرمت apk ساخته شده است و به وسیله dalvik virtual magic اجرا میشوند.در زمان اجرای نرم افزارهای اندرویدی dalvik virtual magic ساختار نرم افزار را تحت بررسی قرار داده و اجرا میکند

 

ساختار system سیستم عامل اندروید دو نوع میباشد ، odex و deodex :

 

 

رامهایی که از سوی شرکت سازنده ارایه میشوند به صورت odex میباشد توسعه دهندگان برای دسترسی بیشتر به رام عمل deodex را انجام میدهند. در این بخش از آموزش از وظایف ، معایب و عملکرد رامهایی که odex یا deodex شده هستند را توضیح خواهیم داد.

 

 

1- Odex : ماشین مجازی dalvik magic در رامهایی که odex هستند زمانی را برای بررسی تکاتک نرم افزارها موقع اجراو بوت شدن تلف نمیکند.در کنار هر نرم افزار سیستمی یک فایل با نام مشابه نرم افزار ولی با فرمت odex قرار میگیرد ، ماشین مجازی فقط کدهای فرمت odex را تحت بررسی قرار داده و اجرا میکند. و همین علت باعث میشود ماشین مجازی برای اجرای نرم افزارها آنها را کامپایل نکند ، این امر باعث بهبود سرعت و عملکرد ماشین مجازی در سیستم عامل میشود .

 

 

 

 

 

2- Deodex : رامهایی که deodex هستند دیگر فایلی در کنار نرم افزار وجود ندارد.داخل نرم افزارهای رام deodex شده فایلی به نام classes.dex وجود دارد و تمامی اطلاعات مربوط به نرم افزار در این فایل پورت شده است.ماشین مجازی dalvik magic برای بارگذاری این نرم افزارها به هنگام بوت کردن و یا اجرای نرم افزار ابتدا نرم افزار مربوطه را در حافظه cache خود کامپایل کرده سپس فایل classes.dex را تحت بررسی قرار میدهد به همین دلیل سرعت رامهایی که deodex شده هستند از رامهای odex پایینتر میباشد .

 

بخش app و priv-app موجود در پارتیشن system:

اگر فایل system رام اندرویدی را استخراج کنید و یا به پارتیشن مربوطه مراجعه کنید پوشه ای با نام app و priv-app در پارتیشن system مشاهده خواهید کرد.

در رامهای اندروید پایینتر از 4.1 پوشه priv-app وجود ندارد در رامهای جلی بین به بالا به دلایلی فایلهای وابسته و مدیریتی را از پوشه app جدا کردند و در پوشه priv-app قرار داده اند.

این پوشه حاوی نرم افزارهای apk هستند.(در رامهای 5.0 به بالا به دلایل سرعت و امنیتی ، هر یک از نرم افزارهای سیستمی در داخل پوشه ای با همان نام نرم افزار قرارداده شده است ولی در نسخه های پایینتر از 5.0 به صورت آزاد و بدون پوشه بندی نرم افزارها در فولدر های app و یا priv-app قرار گرفته است) همانطوری که در موضوع قبلی عرض شد ، نرم افزارهای apk از نوع odex و یا deodex شده میباشند.

تمامی نرم افزارهای سیستمی از جمله تنظیمات ، پیغام ، تماس و... در پوشه های ذکر شده قرار میگیرد. اکثر نرم افزارهایی که در پوشه priv-app قرار دارند از نوع وابسته هستند و برای اجرای عملکرد خود به پچ ها و فایلهای باینری موجود در رام نیاز دارند . مانند نرم افزار camera،message و ...

 

 

برای شخصی سازی رامهای اندروید ابتدا باید نرم افزارهای موجود در پوشه های ذکر شده را کامپل کرده و به سلیقه شخصی تغییرات دلخواهتان را ایجاد کنید.

به عبارتی برای تغییرات در ui و یا تنظیمات سیستم عامل میتوانید نرم افزار مربوطه را کامپایل کرده و تغییرات مربوطه را انجام دهید.موقع ویرایش این فایلها باید به نرم افزارهای وابسته توجه شود که به هر یک از اینها در آینده میپردازیم.

شما میتوانید نرم افزار اندرویدی دلخواه خود را در این پوشه ها کپی کرده و به صورت سیستمی و دایمی استفاده کنید.این عمل از طریق سیستم عامل قابل حذف نیست و برای حذف این فایلها نیاز به روت میباشد.

 

بخش framework موجود در پارتیشن system :

هسته پارتیشن system بخش framework میباشد که بیشترین محیط پارتیشن ها را کنترل میکند. این بخش تشکیل شده از فایلهای باینری و نرم افزارهای جاوا میباشد و مانند بخش app به صورت odex و یا deodex شده هستند.

 

 

هر یکا یک فایل های موجود در این بخش بر فعالیت بخش های مربوطه تاثیر دارند و فایل framework.jar و framework-res.apk بیشترین سهم در کنترل بخش های مهم سیستم عامل دارند.و باید در ویرایش فایلهای بخش apk تغییرات در این فایلها را نیز در نظر داشته باشید.

 

 

بخش font موجود در پارتیشن system:

در این بخش فونت های نوشتاری و نمایشی قرار داده شده شما میتوانید فونت های این بخش را با فونت های دلخواهتان تعویض کنید.

 

بخش media موجود درپارتیشن system:

در این پوشه فایل هایی از جمله بوت انیمیشن و boot audio و والپیپر و نواخت های زنگی و نواخت های محیط های مختلف رام قرار داده شده است.

 

 

فایل بوت انیمیشن معمولا با فرمت زیپ و یا به صورت mp4 در داخل پوشه media قرار داده شده است،

 

 

وظیفه بوت انیمیشن نمایش گرافیک تعریف شده هنگام بالا اومدن گوشی میباشد ، بوت انیمیشن بعد از لوگو (logo) نمایش داده میشود.اگر فایل bootanimation.zip را باز کنید تصاویر با فرمت های png.jpg و یا دیگر فرمت های گرافیکی مشاهده خواهید کرد ، میتوانید فایل zip را با نرم افزارهایی چون winrar استخراج کرده و ویرایش کنید یا به عبارتی بوت انیمیشن بسازید که تغییرات و یا ساختن این فایل نیاز به آشنایی با فتوشاب میباشد.

 

 

وظیفه فایل bootudio پخش کردن صدای تعریف شده به هنگام نمایش bootanimation میباشد و معمولا با فرمت ogg قرار داده میشود و این فایل نیز قابل ویرایش و یا جایگزین هستش .

 

بخش های lib،bin،etc،sbin موجود در پارتیشن system:

1- bin فرامین عمومی سیستم عامل اندروید در این پوشه قرار دارد.

 

 

2- etc حاوی برخی فایل های پیکر بندی سیستم است.

 

 

3- sbin دستورات مدیریت سیستم در این پوشه قرار می گیرد.

 

 

بخش های ذکر شده تشکیل شده از فایلهای باینری میباشد که نقش فایلهای وابسته را دارند.به عبارتی نرم افزارهایی چون WIFI ، camera ، Bluetooth ، sensor برای عملکرد نیاز به فایلهای باینری موجود در این بخش میباشد.ویرایش این فایلها برای رفع باگهای موجود در رام به کار میرود . در صورتی که هر یک از این فایلها آسیب دیده باشند به بخش های مربوطه صدمه زده و رام موجود دارای باگ خواهد بود.

 

امیدوارم توضیحات برای عزیزان کامل و قابل درک باشد

 

موفق باشید

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال
  • 6 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...
  • ILYA20 موضوع را ویژه کرد

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...