رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

بحث و تبادل نظر در مورد سی پی یو های مدیا تک


shahram49

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

همونطور که اکثرا مطلع هستید قراره هر هفته در مورد یک مورد تخصصی به بحث و تبادل نظر بپردازیم که انشا الله اخرش به نتایج خوب و شاید جدیدو بدرد بخوری برسیم البته اگر بحث تا مدت یک هفته جمع نشد و یا صلاح دیده شد که بیشتر در مورد موضوعی بحث و تحقیق بشه میتونه این مدت افزایش پیدا کنه.

بحث این هفته رو میذاریم برای شناخت و کاربرد و تمام مسایل مربوط به سی پی یو های شرکت مدیا تک یا همون ام تی کا ها.

اولویتهامون در این بحث از قراره زیره

1- در مورد سی پی یو ها (اینم برای بیشتر پرداختن به جزییات)

2- تاریخچه و شناخت چیپست های ام تی کا

3-مزیت ها و معایب

4- انواع فلشرهای این مدل سی پی یو

5- تعریف و بررسی قایل اسکاتر

دوستان ممکنه بعدا مواردی به این لیست اضافه بشه چون ممکنه اول کار دقیقا ندونیم بحث تا کجا میره و ممکنه نیاز به یه سری اطلاعات پیش نیاز دیگه پیدا کنیم بنابراین فعلا با همین اولویت بندی شروع میکنیم.

قابل ذکره این تاپیک مختص بنده یا اعضای مدیریت نیست و هر کسی در مورد این مبحث اطلاعاتی داره میتونه توی همین تاپیک پست بزنه تا همه استفاده کنیم و دست اخر در یک تاپیک جامع همه اطلاعات رو جمع بندی کنیم.

موفق باشید

دوستان نکته ای به خاطرم رسید که لازم دیدم بیان کنم

همونطور که میدونید تاپیکهای این شکلی معمولا افراد نظرات مختلف دارند و ممکنه اختلاف نظرهایی وجود داشته باشه بنابراین از کلیه دوستان تقاضا دارم با سعه صدر به مطالب نگاه کنند و از اختلاف نظرهای احتمالی ناراحت نشن و به کارشون ادامه بدن .بهر حال هر کسی نظرشو میگه و قصد توهین و یا جسارت به کسی رو نداره هر کی نظرش مستدل تر بود خوب ترجیحا قابل قبول تره واین خوانندگان تاپیک هستند که نتیجه نهایی رو میگیرند.

یا حق

با تشکر

لینک ارسال
  • پاسخ 30
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

ممنون از پیشنهاد عالی شما

واسه شروع اگه بخوایم یه مدل mtk رو فلش بزنیم رو یه مدل دیگه گوشی یا تبلت خاموش میشه یا کلا فلش نمیگیره

مثلا فلش 6572 روی 6582

اگه خاموش بشه یا بریک معمولا جریانکشی چقدره و بهترین روش انبریک کردنشون چطوره

لینک ارسال

سلام

 

طبق سرچی که دوستان بزنند و توی ویکیپدا اطلاعات زیر رو میبینند :

شرکت مدیاتک (به انگلیسی: MediaTek Inc.) یک شرکت طراح محصولات نیمه*هادی برای کاربردهای بی*سیم، رسانه دیجیتال و پردازنده است. مدیاتک در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۱ در فهرست بازار بورس تایوان با کد ۲۴۵۴ قرارگرفت.[۱] دفتر مرکزی مدیاتک در تایوان قرار دارد و به منظور فروش و تحقیقات، شعباتی در چین، هند، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره، دانمارک، انگلستان، سوئد و دوبی دارد.

 

سایت این شرکت هم :

 

رفاقت کشکه و دوغ

لینک ارسال

سلام مجدد

گفتم به عنوان اولین نفر یه سری اطلاعات کلی در مورد سی پی یو ها بدم شاید بعدها بدرد خورد ضمن اینکه اولویت اولمون هم همین بود.

cpu یا همون control processor unit به معنای واحد کنترل مرکزی همونطور که از اسمش پیداست وظیفه کنترل کردن عملکرد کل سیستم رو به عهده داره .

سی پی یو ها از تعداد قطعات بسیار زیادی تشکیل شدند که توسط تکنولوژی نانو طراحی و ساخته میشن و معمولا تعداد قطعاتشون به نسبت قدرت و کاراییشون به قدری هست که سرمون گیج بره.:))

برای بهتر روشن شدن کارکرد سی پی یو ها میرم سراغ پیشینشون .

قدیما برای ساخت مثلا یک مدار ساعت دیجیتالی ساده نیاز بود تعداد زیادی قطعه از سلف و خازن و مقاومت گرفته تا ترانزیستورها و ای سی های انالوگ و یا دیجیتال به کار گرفته بشن تا مدار کامل بشه .این مدار نیاز به ای سی های مختلفی داشت که هر کدوم کاری رو بر عهده میگرفتند.

حالا مثلا شما میخواستید یه مدار دیگه طراحی کنید که باز نیاز بود ای سی های دیگه با کارایی های دیگه طراحی و ساخته بشه که خیلی صرفه اقتصادی نداره ضمن اینکه هر چی کارکرد ای سی ها عمومی تر بود تعداد ای سی های بکار رفته هم بیشتر میشد و همینطور حجم کار بالا میرفت .

این شد که یه عده از خدا بی خبر کافر :dddddd رفتند سراغ خلاصه کردن مدارات تا هم حجم کمتری بگیره هم ارزون تر تموم بشه و هم عمومی تر باشه این شد که پدر و مادر سی پی یو ها متولد شدند و هنوزم در حال تولید هستند چون بسیار کارامد هستند .

حالا چی شد و چطور شد که دانشمندان موفق شدند نکته اساسیه یعنی این اقایون اومدند به جای طراحی ای سی های مختلف برای عملکردهای مختلف یه ای سی عمومی ولی پیچیده تر ساختند که میتونست عملکرد دیگر ای سی ها رو توسط برنامه هایی که بهش داده میشه بازسازی کنه که این کار باعث میشد به جای به کار گیری کلی قطعه اضافی و هزینه بالا یکی از این میکرو چیپ ها و تعداد کمی قطعه و یک برنامه خاص هر کاری دلمون میخواد بکنیم و این سخت افزار نبود که تغییر میکرد بلکه اون نرم افزار بکار رفته تعویض میشه و خیلی به صرفه تره ضمن اینکه به دلیل تولید تیراژ بالای این نوع چیپ هزینه تولیدش هم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد.نمونه های زیادی از این چیپ ها رو می تونید دور و بر خودتون ببینید اولیشم توی باکسهایی که دارید باهاشون کار میکنید.;)

دوستان در این زمینه یعنی اولویت اول اگر کسی اطلاعات تکمیلی داره و یا سوالی داره بگه که اگر کارمون تموم شد بریم سراغ مرحله بعد

لینک ارسال

در مورد مزیت ها و معایب

بهترین مزیت های سری مدیاتک میشه این ها را بیان کرد فرمت کردن گوشی وروشن شدن گوشیهای خاموش با دستگاهای موجودو همینطور با فرمت کردن گوشی میشه گوشیهای که رو ارم هست را اوکی کرد انلاک سریع با نرم افزار وباکس های موجود و همینطور یکی از بهترین مزیت هاش بکاپ گرفتن از فایل فلش گوشی هست یکی از مزیت های سری mtkاینه که اکه گوشی را با فایل اشتباه فلش بزنیم و گوشی بریک بشه به راحتی قابل ترمیم هست وبه چند نکته دیگه که میشه اشاره کرد ترمیم سریال ویروس گشی بدون فلش زدن گوشی و.....

اما چند نکته از معایب:

این گوشی ها در صورتی که به را حتی فلش میشن و فرمت اما بعضی مواقع گوشی در عین فرمت یا انلاک گوشی یا فلش خاموش میشن که پیدا کردن فایل برای این سری یه کم دشواره خصوصا گوشیهای چینی که از این سی پی یو استفاده میکنند گوشیهای که از این سی پی یو در مقابل ویروس ضعیف نشون میدن و راحت حتی با یه فایل ویروسی که با بلوتوث فرستاده میشه دچار ویروس میشن و ویروسهایی که از طریق اینترنت وارد میشن کلا از لحاظ ایمن بودن صفر

با ما بروز باشد

 

اولین سایت در زمینه اموزش کوک رام

 

بروزترین سایت در زمینه رامهای نایاب تبلت ها و گوشیهای چینی

 

خرید اشتراک سالیانه

 

دانلود رامهای کوک شده ونایاب

 

اموزشهای تخصصی

 

http://gsm-developers.ir/

 

لینک ارسال

با درود خدمت تمام دوستان

 

111.jpg

اولین مورد درباره cpu و تعریف اون بود که دوست خوبمان توضیح دادن

CPU (واحد پردازش مرکزی) در یک کلام مغز گوشی است قطعه*ای کوچک با وظیفه*ای بزرگ؛ پردازش هر دستوری که به آن ارسال می*شود.تمامی اطلاعات برای پردازش به cpu فرستاده میشن و هر چقدر که این پردازنده قوی تر باشه کارها سریع تر انجام میشه.

کلمه CPU مخفف عبارت Central Processing Unit به معنای "واحد پردازش مرکزی" است.

CPU چگونه کار می*کند؟

در پروسه پردازش دستورات در CPU چهار مرحله اصلی وجود دارد: 1- فراخوانی 2- رمزگشایی 3- پردازش و اجرا 4- بازنویسی

-----------------------------------------------------------------------------------------

تاریخچه شرکت ام تی کا:

برای تاریخچه میتونید به صفحه زیر مراجعه کنید

https://en.wikipedia.org/wiki/MediaTek

-----------------------------------------------------------------------------------------

مزیت ها و معایب این cpu

مهمترین مزیت این cpu قیمت ارزان میباشد که بعلت این مزیت بسیاری از گوشی های بازار از جمله گوشی های چینی دارای این cpu میباشند.

برنامه نویسی اسان در دسترس بودن .

دردسترس تمام شرکت ها قرار میگیره

تولید انبوه میشه و بازار و اشباح میکنه............

 

معایب این نوع cpu

چون در دسترس قرار داره و روی بسیاری از مدل ها از این cpu استفاده میشه خرابی زیادی داره و نسبت به بقیه اسیب پذیرتره و حرارت بیشتری در هنگام کار تولید میکنه

البته این گرما به معماری cpuبستگی داره..

دوست عزعزمان فرموده بودند که بیشتر ویروس میگیره باید این نکته رو بگم که ویروس ها برای سیستم عامل نوشته میشن بیشتر

البته ویروس های که برای سخت افزار نوشته میشن هم وجود داره.

------------------------------------------------------------------------------

لینک ارسال

با تشکر از دوستان خوبم بابت اطلاعات تکمیلیشون باید عرض کنم این مورد هنوز جای بحث و تکمیل اطلاعات داره پس همچنان همین بحث رو بریم تا انتها وبعد وارد مقوله بعدی بشیم.

بنده توی پست قبلی به دلیل کمبود وقت و به مشارکتت کشوندن دوستان توضیحات خلاصه دادم تا دوستان تکمیلش کنند پس همچنان منتظریم برای بقیه اطلاعات.

و اما در مورد مزایا و معایب هم صدرا جان و هم دوستمون اقای موسوی توضیحات خوبی ارایه دادند ولی یکی دو تا نکته لازمه گفته بشه که البته این نظر منه و هر کسی مخالفه با دلیل بیان کنه خوشحال میشم.

اول اینکه همونطور که دوستمون هادی موسوی گفتند مشکل ویروسی شدن از معایب سی پی یو نیست و معمولا ضعف سیستم عامله و همونطور که میدونید تمام گوشیهای اندروید در تمام برندها و با چیپهای مختلف به این دردسر دجار میشن ولی صدرا جان به نکات خوبی در مورد مزایا اشاره کردند همچنین اقای موسوی و نکته بعدی خاموش شدن گوشیهای چینی ربطی به نوع سی پی یو نداره و دلیل اصلیش اینه که توی چین هر ننه قمری توی خونش گوشی تولید میکنه و ممکنه یدو تا گوشی با شکل و ظاهر شبیه هم دارای دو فایل فلش کاملا متفاوت باشن و این دلیل اصلی خاموشی گوشیهای چینیه.

لینک ارسال
  • مدیریت کل سایت

چیپست های مدیاتیک از هر لحاظ (سخت افزاری و برنامه نویسی شده نرم افزاری) انعطاف پذیر هستند و این دلیل میتونه هر سیستم عامل با چیپ مدیاتک رو از هر لحاظ از جمله امنیتی اسیب پذیر کنه ...

 

قدرت نرم افزاری سیستم عامل بسیار مهم هستش ولی برای برنامه نویسی مناسب نیاز به سخت افزار مناسب نیز میباشد ... تا بتونه قابلیت های نرم افزاری رو پردازش کنه...

 

در اپدیت رامهای جدید چیپست های مدیاتیک همان emui3 و بالاتر که حتی برای پردازنده های 6572 و.. نیز ارایه شده است خیلی از حفره های امنیتی رفع شده است لاک بودن بخش های بوتلودر مدل های جدید مدیاتیک میتوان به رفع شدن باگ امنیتی در ان اشاره کرد .

اگه این پست بهت کمک کرد دنبال دکمه تشکر نگرد . بجاش تو هم به جامعه آزادت کمک کن.

لینک ارسال

با سلام

البته استید خیلی بیشتر از من میدونن که CPU چی هستش و چه کاربردی داره ولی برای توضیح فقط خواستم بگم کارکرد و طراحی و معماری این CPU ها چطور هستش

خب در مرحله اول نوع های این CPU رو مشخص میکنیم که به 3 دسته

 

Cortex A15

 

Cortex A12

 

Cortex A7

 

تقسیم میشه

 

در مرحله اول باید بگم CPU ها بر اساس 3 کارکرد طراحی میشن

مصرف باطری

سرعت عملکرد

کارکرد چند رشته ای

خب همونطور که میدونید بهترین گزینه ها برای CPU همین 3 مورد هستش که بتونه با مصرف کم بیشترین عملکرد رو داشته باشه

حالا این مدل CPU چطور تونسته به این مرحله برسه

یعنی از 2 هسته ای برسه به 8 هسته ای

 

توضیحاتم همراه با تصویر هستش که برای همه قابل فهم باشه

 

در مرحله اول یا همون مدل های 2 هسته ای CPU که دارای اجزای زیادی هستن بر اساس کارکرد تقسیم میشدن و هر قسمت کار خاصی رو انجام میداد

یعنی مثلا برای دوربین یک قسمت فعالیت میکرد برای تصویر قسمت دیگه

مرحله دوم اندازه این CPU ها هستش که در مدل های اولیه بزرگتر و جاگیرتر بودن

مرحله سوم کارکرد تک رشته ای یا قسمت بندی شده بود

خب پس فهمیدیم که CPU های اولیه یا همون 2 هسته ای دارای مصرف بالاتر باطری بزرگ بودن اندازه و کارایی قسمت بندی شده بودن

حال در CPU های نسل جدید این معایب رو تونستن کمو بیش حل کنن

مثلا مصرف باتری Cortex A15 چهار برابر Cortex A7 هستش

از نظر ابعاد هم 5 برابر A7 هستش

واز نظر کارکرد رشته ای تمامی CPU درحال پردازش هستش

پس هرچقدر به سمت نسل های جدید میریم این نکات بهتر میشه

اینم تصاویر برای عزیزان

 

7aok_1.jpg

 

 

uts7_2.jpg

 

 

ie22_3.jpg

 

لینک ارسال

البته این نکته رو بگم که مهمترین مزیت این cpu یعنی ارزون بودن باعث شده که تو گوشی های زیادی استفاده بشه حتی شرکت های بزرگی مثل سامسونگ و htc هم از این cpu استفاده کردن.

البته اقای ایلیا درست میگن که باید سخت افزار مهیا باشه تا نرم افزار کارایی خودش رو داشته باشه. ولی بیشتر ویروس ها نرم افزاری هستن و دلیل عمده ویروسی شدن گوشی ها استفاده نکردن صحیح از گوشی و فعال کردن اجازه های دسترسی به برنامه های مخرب میباشد.

-------------------------------------------------

 

برنامه فلشر گوشی های ام تی کا

برای فلش این نوع cpu برنامه های زیادی موجود است ولی مهمترین و اصلی ترین برنامه SP_Flash_Tool میباشد

نمایی از برنامه

sshot_1.png

اگه دوستان بخوان اموزشش رو کامل قرار میدم

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.


×
×
  • اضافه کردن...