رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

راهنمای کامل استفاده از nfc


ارسال های توصیه شده

NFC چیست؟

 

شاید همه شما ها در رابطه با ان اف سی شنیده باشید. nfc مخفف کلمه near field comunication به معنای ارتباط میدان نزدیک است در واقع یک ویژگی ارتباطی است که با استفاده از یک چیپ و سخت افزار مشخص در گوشی اندرویدی شما قرار گرفته است. همانطور که از نام این تکنولوژی نوپا پیداست برای ارتباط بین دو دستگاه نیاز به فاصله بسیار نزدیک داریم و nfc برای این ارتباط از امواج رادیویی استفاده میکند در واقع nfc یک چیپ ساده و کوچک است که توانایی دخیره ، دریافت و ارسال اطلاعات را دارد و در واقع همان ارتقایافته سیستم RFID میباشد که به دلیل ویژگی ها و کاربردهای متعددی که دارد شرکت های بزرگ را واردار ساخته تا در سیستم ها و گوشی های جدید خود از این تکنولوژی استفاده کنند. در ادامه ابتدا به کاربرد های nfc میپردازیم سپس تگ های nfc را به شما معرفی میکنیم پس در ادامه همراه ما باشید :

nfc_usage.jpg

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید NFC میتواند در موارد بسیار زیادی کاربرد داشته باشد که در بالا تعدادی از آنها بیان شده که حالا بنا به دلایل متفاوت شاید تعدادی از آنها در ایران فعلا پیاده سازی نشده اما قابل پیاده سازی هستند ضمن اینکه اپراتور های مختلف نیز در فکر پیاده سازی هرچه سریعتر این سیستم ها هستند.

 

دستگاه های مختلف به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم میشوند دستگاه هایی که خودشان منبع تغذیه دارند فعال و غیره که منبع تغذیه ای به خود نمیبینند در دسته غیرفعال قرار میگیرند مثل کارت های اعتباری و یا کارت های دانشجویی که صرفا یک چیپ حاوی اطلاعات در خود دارند غیرفعال محسوب میشوند. در ارتباطات NFC این دستگاه ها(غیر فعال) فقط میتوانند اطلاعات را ارسال نمایند مثلا وقتی شما کارت دانشجویی خود را که فرضا دارای NFC هست به دستگاه ژتون غذا نزدیک میکنید اطلاعات داخل کارت در یک ارتباط میدان نزدیک به دستگاه ارسال میشود و معلوم میشود غذا دارید یا خیر. حالا این کاربرد ها میتوانند همگی بروی چیپ nfc گوشی شما قرار بگیرند و برای موارد مختلفی استفاده شوند.در زیر کاربرد های مهم ان اف سی را میبینید :

1.انتقال انواع اطلاعات بین دو دستگاه اندرویدی به سادگی و نزدیک کردن دو دستگاه به یکدیگر

 

 

2.سوار شدن اتوبوس و پرداخت بلیط با کشیدن گوشی بروی دستگاه کارت خوان و کاهش اعتبار

 

 

3.پرداخت هزینه کالای خریداری شده در فروشگاه و پرداخت هزینه توسط گوشی بروی دستگاه کارت خوان

 

 

4.تنطیم چیپ nfc برای دادن اطلاعات مفید در زمینه ای خاص که کاربرای بتوانند با کشیدن گوشی خود در محل مورد نظر اطلاعات کامل را بروی گوشی خود ببیند به عنوان مثال اطلاعات یک پستر تبلیغاتی و یا مشخصات یک اثر هنری و …

 

 

5.قرار دادن nfc بروی کارت ویزیت خود تا مشتریان بتوانند با قرار دادن گوشی خود بروی کارت اطلاعات شما را دریافت کنند

تگ های nfc :

 

تگ های ان اف سی یک وسیله کوچک غیرفعال هستند که درون خود یک میکروچیپ را دارا میباشند که توانایی ذخیره و فقط ارسال اطلاعات را دارند این ریز تراشه های کوچک را میتوانیم با استفاده از برنامه های مختلف اندرویدی برویشان تغییرات بدهیم و یا برای استفاده مختلف آنها را آماده ارسال اطلاعات کنیم که هروقت که خواستیم بتوانیم با استفاده از گوشی و یا هردستگاه nfc reader دیگر اطلاعات را از روی آن برداریم.اما اطلاعاتی که میتوانیم روی این تگ های nfc ذخیره کنیم بستگی به میزان حافظه این تگ ها دارد تگ هایی وجود دارند که میتوانند تنها یک url با 41 کاراکتر را بروی خود ذخیره کند و تگ هایی با حافظه های بیشتر نیز وجود دارند.

 

بعضی از کارهایی که میتوانید روی nfc اعمال کنید :

 

تنظیم کردن تگ nfc جهت روشن خاموش کردن بلوتوث و یا وای فای

تنظیم کردن تگ nfc برای اعمال تنظیمات خاص بروی گوشی که ممکن است در اتاق های کنفرانس لو جلسات لازمتان شود

تنظیم تگ nfc برای بازشدن برنامه ای خاص مانند نقشه در حین رانندگی

تنظیم تگ nfc برای ارسال یک پیامک مشخص و یا ایمیل به فرد خاصی

تنظیم تگ nfc برای باز کردن قفل صفحه

 

اینها تنها تعدادی از دستوراتی است که میتوانید به سادگی با برنامه های مخصوص اندرویدی مانند NFC Task Launcher روی تگ خود ذخیره کنید و برای استفاده کافی است گوشی خود را روی آن بکشید.

سعي ما اينست كه دوستان همكار در رفاه باشند و مشكلي تو جي اس ام نداشته باشند

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...