رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

آموزش مبانی اولیه الکترونیک


ارسال های توصیه شده

سلام

هر چند استقبال چندانی از برپایی اموزشگاه سخت افزار نشد اما تا جایی که وقتم اجازه بده مبحث رو ادامه میدم و ابتدای کار رو هم از مبانی اولیه شروع میکنم که زیاد دیدم دوستانی که مشکل داشتند .بطور مثال از کاربر سوال میشه جریانکشی گوشی چه مقداره جواب میده 3 صدم ولت یا 300 امپر ووووو

پس از همین خونه اول شروع میکنیم که توضیح واحد های کاربردی علم الکترونیکه انشا. الله دیگه لزومی به ساختار مولکولها و الکترون و پروتون نیست دیگه@-)

اول از همه جریان الکتریکی از حرکت الکترونهای یک جسم بوجود میاد

تعداد الکترونهایی که در واحد زمان از یک منطقه جسم هادی(مثلا سیم) عبور میکنند جریان الکتریکی نامیده میشه و واحد اندازه گیری اون امپر هست که در مقادیر کوچک شده میلی امپر (یک هزارم امپر)میکرو امپی (یک میلیونیوم امپر) نانو امپر (یک میلیاردیوم امپر) مورد استفاده قرار میگیرد (در مبحث موبایل اکثرا سر و کار ما با واحد میلی امپر هست)

سرعت حرکت همان الکترونها شدت جریان و یا ولتاژ خونده میشه و واخد اندازه گیری اون ولت هست که هم مقادیر کوچک شده مثل آمپر دارد و هم مقادیر بزرگ شده کیلو ولت - مگا ولت که راست کار ما نیست و هیچ ربطی هم به کار ما نداره (البته مقادیر بزرگش)

برای خوشمزه تر شدن مطلب مثال زنده میزنم ... فرض کنید شما و دوستانتون که جمعا 100 نفر هستید از یک راهرو عبور میکنید که کمی تنگ هست و همگی نمیتونید به موازات هم راه برید ما 30 سانتی متر این راهرو رو به عنوان منطقه تست در نظر میگیریم و هر نفر شما به عنوان یک واحد اندازه گیری یعنی امپر هستید ..حالا شما شروع به حرکت میکنید در واحد زمان (فرض کنید 10 ثانیه هر تعدادی از شما از این منطقه مشخص شده عبور کنه در واقع به همون تعداد امپر عبور کرده . مثلا عرض راهرو اجازه عبور دو نفر رو در کنار هم میده و در مدت 10 ثانیه 3 ردیف از این منطقه عبور کردند جریان عبوری برابر میشه با 6 امپر حالا اگر این افراد سرعتشونو بیشتر کنند در واقع ولتاژشون بالا رفته و توان تخریب بیشتری پیدا میکنند.

نمیدونم مثالم بدرد میخورد یا بدتر گیجتون کرد اما بهتر از این نتونستم مثال بزنم

و اما هر جسم هادی که جریان برق رو عبور میده برای جابه جا کردن الکترونها نیاز به نیرو داره و در واقع قسمتی از نیروی وارد شده به جسم هادی برای همین موضوع تلف میشه که ما به این موضوع میگیم مقاومت هادی .حالا هر چه جنس این رسانا (هادی) بهتر باشه نیروی تلف شده ما کمتره.

بین این سه مولفه رابطه ای وجود داره که شاید یکی از مهم ترین روابط این علم هم باشه چون اولین فرموله .بله e=i*r یک رابطه بسیار ساده که با داشتن دو تا از المانهای اون المان سوم به راحتی قابل محاسبه هست

در رابطه بالا e نشانگر ولتاژ i نشانگر شدت جریان و r نشانگر مقاومت هستند

از رابطه فوق میشه این رو متوجه شد که مقاومت مسیر نقش مهمی در ولتاژ و جریان عبوری از سیم رو داره یعنی هر چی مقاومت بیشتر بشه (در صورتی که جریان ثابت باشه)ولتاژ بالا میره اگر به مثال بالا دقت کنید بهتر متوجه میشید .فرض کنید توی راهروی مذکور عرض راهرو رو کمتر میکنیم مثلا فقط یکنفر میتونه راه بره حالا اگر بخواهیم جریان رو ثابت نگه داریم یعنی همون تعداد نفرات در همون زمان از اون منطقه بگذرند باید به سرعت حرکت افراد اضافه بشه یعنی ولتاژ بالا بره.

این قسمت بحث رو خوب به یاد داشته باشید چون در آموزشهای بعدی مخصوصا مبحث ترانزیستورها خیلی باهاش کار داریم.

حالا اگر توی فرمول بالا ولتاژ رو بالا ببریم چه اتفاقی میوفته؟ولتاژ برابره با ضرب جریان عبوری در مقاومت رسانا که معمولا ثابته پس با بالا رفتن ولتاژ اجبارا جریان عبوری زیاد میشه و این موضوع تا جایی میتونه دوام بیاره که مقاومت در هم نشکنه و رسانا نابود نشه.بازهم بریم سراغ مثال بالا :

همون راهرو بدون ازدیاد عرضش شما و دوستانتون رو مجبور میکنند با سرعت بالا حرکت کنید و چون تنها دو نفر میتونند به موازات هم حرکت کنند باعث از هم گسیختگی حرکت شما شده و فشار بر بدنه راهرو زیاد میشه تا خراب بشه.

تا اینجا در حد وسعم این سه مولفه رو توضیح دادم و امیدوارم تونسته باشم قضیه رو درست تشریح کنم و اما یه سوال که امیدوارم دوستان جواب بدن تا با انرژی بریم مبحث بعدی البته اگر سوالی نبود.

سوال:چرا برای انتقال برق سراسری ولتاژ برق رو تا حد کیلو ولت بالا میبرند؟

لینک ارسال

با اجازه از دوست و استاد خوبم شهرام

کاربردی تر کردن مطالب و بیانات دوستم درباره جریان کشی و یا آمپر کشی نمونه بارزش یرای زمانی هست که گوشی برای شما اوده و می خواین بفمین که مشکل سخت افزاره و یا نرم افزاره

مثال : یه گوشی 1280 برای تعمیر اومده و با زدن به دستگاه می بینید تا 1 میره و بر می گرده در این حالت بیشتر اوقات ایراد از LCDهستش و یا ههین گوشی بودن جریان 0 رو نشون میده که می تونه از فلش کردن اشتباه همکار و یا مشکل نرم خود گوشی باشه

مثال 2 : در بعضی مواقع گوشی سامسونگ رو با زدن به منبع 4 تا 5 امپر میکشه و این می تونه از بوتش باشه ولی اینجایی که من هستم بعضی دوستان باز میکنن و حرارت میدم

 

به طور کلی و با تجربه من آمپر کشیدن و نتیجه گیری به شرح زیره

 

اگه 0 مطلق باشه»» تست اولیه نرم افزار بعد در صورت نتیجه گرفتن سخت افزار

در مدل های ساده بین 1 تا 2 تست LCD

در مدل های اندروید بین 1 تا 5 ترمیم boot

و از 6 به بالا اکثر اوقات سخت افزاره

نکته در مدل های cpu جدید مانند spd و یا mtk با زدن به منبع با کشیدن آمپر مواجع میشیم که این مربوط به خود cpu و برای شناسایی اونها استفاده میشه

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال
ضمن تشکر از شما

مطالب بسیار اموزنده هستند

اما اگه کاربردی بشن در پستای بعدی خیلی بهتر هم خواهند بود

 

سلام

دوست عزیز همونطور که اول پستم عرض کردم مبانی و اطلاعات اولیه مهم ترین قسمت کار ما هستند .اگر تعمیرکاری تفاوت ولتاژ و جریان رو ندونه یا قطعات رو نشناسه (که از این دست موارد بسیار داریم) چطور میتونه تعمیر کنه یا شماتیک بخونه یا ایراد رو رفع کنه؟

اصلا شما فرض کنید کسی مشکلی داره سوال میپرسه .بهش میگی جریانکشی قبل و بعد پاور رو اعلام کن متوجه نمیشه و کلی باید پست بدی تا اول این مطلب رو براش روشن کنی و یا موقع اعلام میگه مثلا قبل پاور صفر بعدش 200 امپر . خوب لا مصب اگر 200 امپر برق رو به گاو بزنی میخوابه چطور یه گوشی 200 امپر برق میکشه و نمیترکه؟

از این نمونه ها زیاده و اگر قرار باشه همه دوستان با هم پیش بریم مجبوریم از همین جا شروع کنیم.البته بنده یه سوال هم مطرح کردم که هم خیلی مطلب خشک و خسته کننده نباشه هم معلوم بشه اموزش سخت افزار خواننده داره یا نه و هم با یک سری مطلب جدید اشنا بشیم که البته ظاهرا یا کسی سوال رو نمیبینه و یا برای دوستان جذابیتی نداره.

در هر صورت پریدن از این مراحل به مراحل بالا تر به نظر من اشتباه محضه چون اونجا دایم باید پرانتز باز کنیم و توضیح بدیم اینی که داریم میگیم یعنی چه؟

موفق باشید

لینک ارسال

سلام مجدد

خوب میبینم که دوستان جوابهای بسیاری دادند به به به به از اینهمه اشتیاق =))

در مورد سوال بالا دو تا فرمول میذارم و توضیح میدم ببینم کسی جواب میده یا نه؟

در مدارهای الکتریکی معمولا ولتاژ رو با حرف اختصاری e یا v نشون میدن

جریان رو با حرف اختصاری i

توان رو با حرف p یا همون پاور که واحدش هم وات هست و با حرف اختصاری w

مقاومت رو هم فکر کنم توی پست اول گفتم ولی بازم میگم که با r نشون داده میشه

من رابطه بین این چهار گزینه رو در مدارها براتون میذارم امیدوارم که حد اقل یه مرد پیدا بشه یه جوابی به سوال پست اول بده

دوستان چون من فرمول نویسی با صفحه کلید رو بلد نیستم پس فارسیشم مینویسم

p=r*i2 در این فرمول توان برابر هست با ضرب مقدار مقاومت در مقدار جریان عبوری به توان دو

البته با همون فرمول پست 1 هم جواب به راحتی بدست میومد ولی اینم گذاشتم که کار ساده تر باشه برای مثال یه نمونه هم میگم که دیگه لقمه از این اماده تر نباشه.

فرض کنید یک باطری 3 ولتی رو به دو سر یک مقاومت 100 اهمی متصل میکنیم جریانی که از این مدار عبور میکنه به شکل زیر قابل محاسبه هست.

e=r*i e=3 r=100

i=e/r

3 تقسیم بر 100 برابر با 3 صدم که اگر بخواهیم میتونیم بر حسب میلی امپر بیان کنیم یعنی برابر با 300 میلی امپر

میدونم که دوستان خیلی از این بحث ها و نوشته ها خوششون نمیاد و فکر میکنند چیز زائدی هست و کارایی نداره ولی به جرات خدمتتون عرض میکنم مهم تر از اینا تو تعمیرات سخت افزاری وجود نداره.

لینک ارسال

سلام

ظاهرا دوستان علاقه ای به این مطالب ندارند.فقط یک نکته رو مد نظر داشته باشید که این مطالب از جایی کپی پیست نمیشه و زمان میبره تا دسته بندی و تایپ بشه و اگر واقعا بی ارزش هست لطف کنید بگید که ادامه داده نشه قسم میخورم ناراحت نمیشم بلکه خوشحال هم میشم چون وقتم هدر نمیره.اگر دوستان در مورد مطبی خاصی اطلاعات میخوان هم بگن اگر در توانم بود میذارم ولی قول نمیدم متوجه بشید چون تا موارد ابتدایی رو متوجه نشید در اینده مطالب سنگین تر میشه و اصلا متوجه نمیشید .

بهر حال سوال بالا این بود که چرا ولتاژ تولید شده در نیروگاه ها رو هنگام انتفال تا حد کیلو ولت بالا میبرن و در مقصد مجددا پایین میارن و جوابشم اینه که خطوط انتقال انرژی دارای مقاومت بالایی میشه در طول مسیر چند صد کیلومتری و برای اینکه افت ولتاژ و تلفات توان رو پایین بیارن ولتاژ رو بالا میبرند که بالطبع جریان عبوری از سیمها کاهش پیدا میکنه و باعث میشه توان کمتری در طول مسیر تلف بشه طبق همون فرمول بالا p=r*i2 .

شاید فکر کنید خطوط انتقال چه ربطی به کار موبایل داره ؟

ربطش در مورد کاربرد این قرمول و فرمولهای دیگه ای که خدمتتون ارایه دادم هست و ساده ترین مثال این بود و اگر در اینده این مبحث ادامه پیدا کرد متوجه میشید که این فرمولها و درکشون چقدر بدرد کار موبایل میخوره.

موففق باشید

یا علی

لینک ارسال

سلام

امیدوارم تونسته باشم مبانی اولیه الکترونیک رو طوری توضیح بدم که قابل فهم باشه . به هر جهت سوالی نشد پس تا اینجا حتما دوستان کاملا متوجه شدند پس میریم که توضیح در مورد تک تک قطعات رو شروع کنیم.

ابتدا از ساده ترین و پر کاربرد ترین قطعه شروع میکنیم یعنی مقاومت.

مقاومت یا همون resistor (رزیستور) در لغت به معنای مقاومت =)) و ممانعت است به این معنی که این قطعه جلوی الکترون ها می ایسته و سعی میکنه مانع حرکتشون بشه و به نوعی خلل در عبورشون ایجاد کنه شما فرض کنید اصطکاک .

همونطور که قبلا هم توضیح داده بودم در پستهای قبلی شما این قطعه رو به شکل دالان تنگی فرض کنید که از عبور و مرور راحت عابرین جلوگیری میکنه و تردد رو سخت میکنه بنابراین همیشه تعداد محدودی از افراد میتونن در آن واحد از یک نقطه عبور کنند.

به طور طبیعی تمام مواد و عناصر رسانا (هادی) دارای مقاومت هستند که برای هر عنصر با ضریب خاصی مشخص میشه.

در بین فلزات و رساناها طلا بهترین ضریب انتقال (عکس ضریب مقاومت) رو داره به همین جهت در بعضی مدارات بسیار حساس از این فلز استفاده میشه اما در صنعت به علت گران تمام شدن استفاده از طلا از فلزاتی استفاده میکنند که در رتبه های بعدی ضریب هدایت قرار میگیرند مثل مس.

مقاومتها در مدارات یکی از اصلی ترین قطعات به حساب میان بنابراین زیاد با این قطعه سر و کار خواهیم داشت.

علامت مشخصه مقاومت در مدارات و شماتیکها به شکل زیر هست

 

resistor.JPG

 

واحد اندازه گیری مقاومت اهم هست که مقادیر بالا و پایین هم برای اون وجود داره مقادیر زیر اهم مثل دهم و صدم اهم (مقادیر کمتر مثل میلی تنها در شرایط خیلی خاص محاسبه میشن وگرنه ارزش محاسبه ندارند.) و مقادیر بالا به ترتیب

کیلو اهم =اهم ضربدر 1000

مگا اهم = اهم ضربدر 1000000

نحوه تشیص مقدار مقاومت در انواع مختلف متفاوته به این معنی که در مدارات بزرگی مثل رادیو و تلویزیون و از این دست از مقاومتهای بزرگتری نسبت به موبایل و ابزار ریز استفاده میشود که دارای حلقه های رنگی بر روی بدنه مقاومت هستند و بر اساس رنگ این حلقه ها مقدار مقاومت مشخص میشود که به دلیل سرو کار نداشتن با این نوع مقاومت از توضیح روش خوندن رنگها صرف نظر میکنم . روش دیگر که در مورد قطعات اس ام دی (کمی بزرگتر از قطعات ریز داخل موبایل) موجود هست نوشتن اعداد و حروف هست که مشخص کننده مقدار اهم مقاومت هست.

اعداد که اعداد هستن معنی حروف هم "r" به معنای اهم "k" به معنای کیلو اهم و "m" به معنای مگا اهم که در زیر برای روشن شدن موضوع چند نمونه بیان میکنم

22r=22 اهم که البته در بعضی مواقع از حرف استفاده نمیشه و یا از عدد سومی به عنوان تعداد صفری که باید بعد از عدد محاسبه بشه استفاده میشه مثلا 220 که دو عدد اول مقدار و عدد سوم تعداد صفر ها هست که در این مثال یعنی بدون صفر یا همون 22 اهم.

222 = 22+00 برابر با 2200 اهم برابر با 2.2 کیلو اهم یا به این شکل 2k2 که در این حالت حرف مابین اعداد از طرفی واحد اندازه گیری رو نشون میده و از طرفی اعشار به حساب میاد.

و نمونه معروف که همه باهاش در موبایل سر و کار داشتند

r22 که در این حالت هم مثل گفته سطر قبلی حرف "r" هم نشان دهنده واحد و هم اعشار هست که به معنای مقاومت 22 صدم اهمی هست که معمولا در مسیر شارژ گوشیها بکار میره و در اینده با نحوه عملکردش و دلیل استفادش بیشتر اشنا میشید.

و اما در مدارات موبایل کمتر از این دست مقاومتها استفاده میشه و به دلیل خیلی ریز بودن این قطعات امکان درج مقادیر اون وجود نداره پس تنها راه اندازه گیری اونها استفاده از شماتیک و مولتی متر (اهم متر ) هست.

در موبایل مقاومتها با رنگهای مختلفی به کار برده میشن که معمولا کاربرد مختلفی دارند .ازنظر شکل ظاهری قطعات مکعب مستطیل ریزی هستند که اکثرا به رنگ مشکی براق هستند.

انواع مختلفی از مقاومتها وجود دارند که به پر کاربرد ترین اونها در موبایل اشاره میکنم

a- مقاومتهای اهمی معمولی که ذکرشون در بالا گفته شد

نحوه تست این قطعه بسیار ساده هست و کافیه با یک مولتی متر مقدار مقاومت دو سرشو اندازه بگیریم و با مقدار ذکر شده در شماتیک مطابقت بدیم که در صورت وجود اختلاف زیاد قطعه باید تعویض بشه

 

b- مقاومتهای حساس به حرارت یا "ptc" و "ntc" که با تغییر دما مقدار اهمی اونها بسته به نوعش کم یا زیاد میشه و در موبایل از ntc استفاده میشه که کاربرد اصلی اون کنترل دما هست و معمولا در دو قسمت از اونها استفاده میشه

1-b-مدار شارژ و همون ان تی سی معروف که کارش کنترل دمای باطری هست تا اگر خدای نخواسته جریان زیادی به باطری وارد شد و حرارت باطری از حد مجاز گذشت قبل از انفجار جلوی شارژ رو میگیره (البته با کمک مدارات مربوطه) و مانع از خرابی گوشی و باطری میشه و همونطور که میدونید خرابی ان مقاومت یکی از شایع ترین ایرادات مدار شارز هست که با خراب شدنش ارور گوشی شارژ نمیشود و یا همون نات شارژینگ اتفاق میوفته

2-b- مدار انتن که جایی نزدیک به ای سی پی آ "pa" یا همون "pf" کار گذاشته میشه تا دایما حرارت ای سی طبقه خروجی رو کنترل کنه تا ازدیاد توان باعث داغ شدن بیش از حد ای سی و سوختنش نشه .البته با پیشرفت تکنولوژی در سری های جدید گوشیها دیگه شما از این مقاومت در این مدار اثری نمیبینید چون مدار کنترل حرارت به داخل ای سی های پی اف نقل مکان کرده.

ntc.JPG

 

نحوه تست این نوع هم دقیقا مثل همون مقاومتهای معمولی هست و باید به طور معمول و در هوای معمولی محل همون مقدار مقاومت ذکر شده در کنار قطعه رو دارا باشه و با گرم کردن قطغه این مقدار افت پیدا میکنه.

 

c- مقاومتهای وی دی آر "vdr" مقاومتهایی هستند که در حالت معمول دارای اهم بالایی هستند اما اگر در دو سر اونها ولتاژی بیشتر از اونچه براش طراحی شدن قرار بگیره دچار افت اهم شده و ولتاژ وارده رو خنثی میکنند .یکی از پر کاربرد ترین مداراتی که از این نوع مقاومت استفاده میشه مدارات محافظتی هست مثل ایراد معروف کار نکردن کلیدهای ان 73 که با حذف این مقاومتها از مسیر کلیدها مشکل رفع میشد.این مقاومتها به صورت موازی در مدار عمل میکنند.(ای وای موضوع سری و موازی رو فراموش کردم بگم که البته مقصر خودتونید که این جور مباحث براتون جذاب نیست)

vdr.JPG

 

برای تست این نوع مقاومت با مولتی متر مقدار اهم دو سر این قطعه رو میگیریم .این مقدار نباید اهم کمی باشه و از هر دو طرف باید اهم بالایی رو نشون بده در غیر اینصورت خرابه و باید تعویض بشه.

البته به دلیل اینکه ما در ایران فیلسوفهای بزرگی داریم و در واقع هممون جزو همونها هستیم به طور معمول تا شک کنیم این قطعه رو از مدار خارج میکنیم تا خیالمون راحت بشه چون این قطعه اصولا کار محافظتی در مدار انجام میده و نبودش مشکلی در کارکرد گوشی ایجاد نمیکنه ولی در موارد بعدی این ضرر میتونه متوجه قطعه بعدی مثلا سی پی یو بشه که دیگه به این راحتی قابل حذف و جبران نیست.

جهت اطلاع اون دسته از دوستان و عزیزانی که خیلی شوق و ذوق دارند در حذف قطعات به جز این نوع ذکر شده و مقاومتهای فیوزی (معمولا اهمی برابر صفر دارند) تقریبا هیچ نوع مقاومتی رو در هیچ نوع بایاس (حالت قرار گیری در مدار) نمیتوان حذف کرد و کنار گذاشت.

تا جایی که یادم هست و لازم بود انشا الله که چیزی رو جا ننداخته باشم ولی اگر دوستان سوالی داشتند و یا کم و کسری و اشتباهی دیدند خوشحال میشم بیان کنند.

موفق باشید یا علی

لینک ارسال

سلام

در این مرحله برای اینکه با کارکرد مقاومت در مدارها بیشتر اشنا بشید میخوام یه چند تا مثال بزنم تا اهمیت این فسقلی قطعه بهتر روشن بشه و یکسری از دوستان که فقط به دنبال حذف قطعات به جای تعویض هستند متوجه بشن که هر قطعه ای قابل حذف نیست.

همونطور که در پست قبلی و قبلی اون و قبل ترش عرض کردم اصلی ترین کاربرد مقاومت در مدارات ایجاد محدودیت در مقدار جریان عبوری هست.

فرض کنید منبع تغذیه ای داریم که ولتاژ خروجی اون 12 ولت هست و ما تصمیم داریم توسط این منبع یک ال ای دی (دیود نورانی) رو روشن کنیم.اگر مستقیما این کار رو بکنیم در جا ال ای دیمون میسوزه چون ولتاژ کار ال ای دی ها حدود 3 ولت هست و در واقع به منبعی وصلش کردیم که 4 برابر ولتاژ مورد نیازشو داره و چون عملا مقدار مقاومت داخلی این قطعه ثابت هست و ولتاژ 4 برابری بهش وصل کردیم طبق روابط ذکر شده در پستهای قبلی مقدار جریان عبوری از این قطعه هم 4 برابر حد استاندارد میشه و میترکونتش.

حالا راه حلش دست اون فسقلیه یعنی با اضافه کردن یک مقاومت به طور سری در مدار شدت جریان غبوری رو کنترل میکنیم و اجازه نمیدیم بیشتر از حد مجاز جریان از ال ای دی بگذره و باعث سوختنش بشه.

البته همین جوری هم نمیشه یک مقاومت بدون محاسبه گذاشت و انتظار کار کردن درست رو داشت چرا که اگر مقدار مقاومت بیش از حد لازم باشه یا ال ای دی روشن نمیشه و یا خیلی کم نور میشه و بازده کافی نداره.

خوب برای محاسبه یک مقاومت مناسب باز باید دست به دامان همون چند تا رابطه بی ریخت که دوستان دوستشون نداشتند بشیم.

برای محاسبه مقدار ولتاژ منبع رو داریم که 12 ولت هست

باید ولتاژ مورد نیاز ال ای دی رو بدونیم که معمولا روی پک این قطعه میزنه و معمولا 3 تا 4 ولت هست ضمن اینکه در کاتالوگ ال ای دی مقدار جریان مصرفی قطعه رو هم میزنه که برای طراحی بسیار لازم و کار امد هست.

در حال حاضر فرض رو بر این میگیریم که ال ای دی ما 3 ولت هست برای اینکه ال ای دیمون نسوزه لازم هست که 9 ولت از ولتاژ منبع تغذیه در بین راه در دوسر یک مقاومت هدر بره یا به عبارتی افت کنه برای این منظور جریان مصرفی ال ای دی رو پیدا میکنیم که در اینجا ما فرض میکنیم 25 میلی امپر هست

برای این منظور از فرمول e=i*r استفاده میکنیم r=e/i

e=9v

i=0.025a

مقدار مقاومت برابر است با 9 ولت تقسیم بر 25 هزارم امپر (دقت داشته باشید که برای محاسبه درست در قرمول تمام واحد ها باید هماهنگ سازی بشن یعنی ولت و امپر و اهم که برای نمونه من در همین مثال میلی امپر رو در فرمول به واحد امپر تبدیل کردم)

در این مثال مقدار مقاومتی که ما لازم داریم 360 اهم هست تا به ال ای دیمون اسیبی نرسه و با حد اکثر قدرتش کار کنه.

البته برای خرید مقاومت در بازار گاهی اوقات لازم میشه که در مقدارش تجدید نظر کنیم چرا که همیشه اون مقداری که لازم داریم در رنج مقاومتها وجود نداره یعنی اینطور نیست که اهم به اهم مقدار مقاومتها در بازار افزایش پیدا کنه و استاندارد خودش رو داره و ما تا 10 درصد میتونیم مقدارمون رو جابه جا کنیم تا مقاومت مورد نیازمون رو پیدا کنیم.

در این مثال اگر موقع وصل کردن مدار به منبع با مولتی متر ولتاژ دو سر مقاومت رو اندازه بگیرید خواهید دید که 9 ولت در دوسر مقاومت وجود داره که در واقع داریم تلفش میکنیم تا اسیبی به ال ای دیمون نرسه.

موردی که در رابطه با مقاومتها لازم دیدم بگم اینه که اشکال دیگه ای از مقاومتها وجود دارند که خیلی ضرورتی نداشت در این مقاله گنجانده بشه ولی جهت اطلاع فقط عرض میکنم که مقاومتهای متغیر (پتانسیومتر ها و ولومها) و مقاومتهای نوری (فتو سلها) از این دسته هستند.

دوستان در مورد مقاومتها فکر کنم به اندازه کافی گفته شد اگر سوالی هست توی این یکی دو روز پرسیده بشه که بریم سراغ فطعه بعدی انشا الله.

لینک ارسال
  • 2 ماه بعد...
اگه میشه راجع به مقادیر و معادل عددی مقاومتهای اس ام دی سلفها خازن ها و آخرش راجع به بحث پرکاربرد نیمه هادی ها که مشکل خیلی هاست

توضیحات ارائه بفرمائید

 

مرسی از وقتی که میذارید

سلام

ممنونم از لطفتون و خدا رو شکر که نمردم و دیدم یه نفر واقعا علاقه نشون داد اونم به مبحثی که اصل و پایه تعمیرات سخت افزاریه.

دوست عزیز بنده همونطور که حتما ملاحظه کردید از ساده ترین مباحث شروع کردم و تا این قسمتها درک نشه مباحث بعدی بی فایده هست و قابل فهم نخواهد بود ولی متاسفانه یا خوشبختانه (از جهت اینکه لا اقل به کارم میرسم) این تاپیک مورد استقبال قرار نگرفت و متوجه شدم فقط وقت تلف میکنم بنابراین بیخیال بقیه ماجرا شدم چون اگر کسی این مطالب بدردش نخوره و یا متوجه نشه اصلا به هیچ وجه مبحث نیمه هادی ها رو نمیشه توضیح داد.

واما در مورد سوال شما به طور کلی یه توضیح مختصر میدم امیدوارم مفید واقع بشه.

اکثر اس ام دیهایی که در گوشی به کار میره فاقد هرگونه علامت مشخصه و یا مقدار هستند و تنها با اندازه گیری مستقیم توسط مولتی متره که میتونیم مقدارشو بفهمیم و یا از روی شماتیک (که متاسفانه شماتیک یکسالی هست که نایاب شده و شرکتها به اصطلاح برای حفظ حریم و در واقع برای یکبار مصرف کردن گوشیها شماتیکی بیرون نمیدن) در مورد اس ام دی های بزرگتر قدیمی فکر کنم توی پست مربوطه توضیح دادم قبلا.

در مورد سلف و خازن اس ام دی هم هیچگونه مشخصه ای برای بدست اوردن مقدارشون روی قطعه حک نشده و تنها راه برای دونستن مقدارشون و یا جایگزین کردن رجوع به شماتیکه .البته بعض جاها به دلیل حساس نبودن و یا کاربرد خاص این قطعات دونستن مقدار صحیحشون چندان مهم نیست و به راحتی میشه جایگزینشون کرد و یا حتی گاهی اوقات حذفشون کرد.

امیدوارم بدردتون خورده باشه و موفق باشید

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...