رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

برای خرید یک حافظه micro SD چه نکاتی را رعایت کنیم؟


Gsm-Clinic

ارسال های توصیه شده

برای خرید یک حافظه micro SD چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای برخی از گجت های خود مجبور به خرید کارت های حافظه میکرو SD شده باشید. اما مسلما تنوع بیشمار این محصولات شما را هنگام خرید دچار مشکل می کنند و ممکن است گاها در انتخاب های خود اشتباه هم بکنید و کارتی را انتخاب نمایید که برای تان مناسب نیست.

 

کارت های میکرو SD بسیاری در بازار وجود دارند که هر کدام هم ویژگی خاص خود را دارند. با این حال، آیا پرداخت پول بیشتر در ازای به دست آوردن کارتی پر سرعت با ظرفیت حافظه بسیار بالا انتخاب هوشمندانه ای است؟ پاسخ به این سوال را می توان در نیاز کاربر پیدا کرد.

1.jpeg?663fb1

 

به همین منظور در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره می کنیم که باید در هنگام خرید کارت های حافظه میکرو SD به آن ها توجه کرد و میزان اشتباه را در انتخاب این محصولات به کمترین میزان خود رساند.

۱) از سازگاری کارت حافظه با گجت خود اطمینان حاصل کنید

صحبت در مورد میکرو SD ها کار چندان ساده ای نیست و تمامی کارت های موجود در بازار با هر گجتی سازگاری ندارند. مهمترین نکته ای که در خرید یک کارت حافظه باید به آن توجه کرد فرمت آن است.

 

به طور کلی کارت های حافظه با سه فرمت SDHC ،SD و SDXC تولید می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. با این حال تمامی گجت های مجهز به درگاه SD قادر به پشتیبانی از تمامی فرمت ها نیستند و قبل از خرید کارت حافظه می بایست از ویژگی های دستگاه خود به طور کامل مطلع باشید.

 

168.jpg

 

به طور کلی تفاوت اصلی میان سه فرمت مذکور به شرح زیر است:

 

microSD: میکرو SD ها معمولی ترین نوع کارت های حافظه هستند، سرعت بالایی ندارند و نهایتا حجمی معادل با ۲ گیگابایت در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین از این کارت های حافظه می توان روی تمامی دستگاه های مجهز به درگاه کارت SD استفاده کرد.

 

microSDHC: شاید microSDHC را بتوان پر استفاده ترین کارت های حال حاضر دانست. این کارت های حافظه پر سرعت هستند و حجمی میان ۲ تا ۳۲ گیگابایت را در اختیار کاربر می گذارند. اما هر گجتی از این کارت ها پشتیبانی نمی کند و قبل از خریدشان باید از محدودیت های دستگاه خود خبر داشته باشید.

 

microSDXC: این کارت ها حجمی بیشتر از ۳۲ گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می دهند و نهایت ظرفیتشان معادل با ۲ ترابایت است. قیمت بالایی دارند و دستگاه های بسیار کمی قادر به پشتیبانی از آن ها هستند.

 

اما هنگام خرید کارت های میکرو SD، علاوه بر فرمت های گفته شده، می بایست به دو فاکتور دیگر نیز توجه کنید؛ ظرفیت حافظه و سرعت بالا.

ظرفیت حافظه:

 

حتی اگر گجت شما از فرمت microSDXC هم پشتیبانی کند، مسلما باز هم با محدودیت هایی رو به رو است و قادر به شناسایی خودکار ظرفیت های بسیار بالا نخواهد بود. به عنوان مثال موبایل HTC One M9 می تواند به شناسایی حافظه هایی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت بپردازد.

 

اما این تلفن هوشمند نیز دارای محدودیت هایی است و از حافظه هایی با ظرفیت فرا تر از ۱۲۸ گیگابایت، پشتیبانی نمی کند. علاوه بر این، استفاده از کارت های میکرو SD روی رایانه های شخصی هم با محدودیت هایی رو به رو است که کاربران هنگام خرید این محصولات باید به آن ها توجه داشته باشند.

 

169.jpg

 

 

تمامی کارت های حافظه با فرمت microSDXC از سیستم exFAT استفاده می کنند. ویندوز مایکروسافت یک دهه ای می شود که از این سیستم پشتیبانی می کند و کاربران این سیستم عامل هیچ نگرانی برای استفاده از چنین کارت هایی نخواهند داشت.

 

اما کاربران macOS باید بدانند که پشتیبانی از سیستم مذکور با انتشار نسخه 10.6.5 به این سیستم عامل اضافه شد و کاربران قدیمی نمی توانستند از کارت های حافظه مورد بحث به راحتی استفاده کنند.

 

سرعت بالا:

هر دو فرمت SDHC و SDXC به واسطه رابط UHS قادر به انتقال داده ها با سرعت بسیار بالایی هستند. UHS هم در حال حاضر شامل دو ورژن UHS-I (نهایت سرعت تا ۱۰۴ مگابایت بر ثانیه) و UHS-II (نهایت سرعت تا ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه) می شود که می توان از هر یک برای نیازهای مختلف استفاده کرد.

 

با این وجود دسترسی به سرعت سر سام آور این کارت های حافظه به سادگی میسر نیست و نیازمند سخت افزاری است که بتواند از رابط UHS پشتیبانی کند. در غیر این صورت سرعت انتقال فایل ها و داده ها توسط کارت حافظه به ۲۵ مگابایت بر ثانیه کاهش می یابد و کاربر نمی تواند از حد اکثر قابلیت های آن ها استفاده کند.

 

پس مسلما اگر گجت شما از رابط UHS پشتیبانی نمی کند، خرید چنین کارت های حافظه ای برای شما منفعت چندانی نخواهد داشت و در ازای پرداخت پول بیشتر، نمی توانید از تمامی قدرت این کارت های پر سرعت بهره مند شوید.

 

۲) در انتخاب صحیح سرعت کارت حافظه دقت کنید

 

نحوه شناسایی سرعت یک کارت حافظه میکرو SD به اندازه شناخت فرمت ها و سازگاری شان با گجت های مختلف، پیچیده و دشوار است. با این حال تمامی توسعه دهندگان برای نشان دادن سرعت کارت حافظه شرکت خود از چهار روشی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، استفاده می کنند.

 

کلاس سرعت:

 

170.jpg

 

Class 2: حداقل سرعت ۲ مگابایت بر ثانیه

Class 4: حداقل سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه

Class 6: حداقل سرعت ۶ مگابایت بر ثانیه

Class 10: حداقل سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه

با این حال، کلاس های سرعت نشان دهنده حداکثر سرعت یک کارت میکرو SD نیستند و از لحاظ فنی احتمال آن وجود دارد که یک کارت کلاس ۲ پر سرعت تر از یک کارت کلاس ۶ باشد. اما می توان از کارت های کلاس ۱۰ انتظار سرعت بیشتری داشت؛ چرا که سرعت باس این کارت های حافظه ۲۵ مگابایت بر ثانیه است.

 

کلاس سرعت UHS:

 

در ابتدای متن درباره رابط UHS صحبت کردیم و گفتیم که کارت هایی که از این سیستم استفاده می کنند دارای سرعت بالاتری هستند. اما همان طور که گفته شد استفاده چنین کارت هایی روی هر گجتی میسر نیست و کاربر باید از مشخصات سخت افزاری دستگاهش قبل از خرید این محصولات اطلاع داشته باشد.

 

171.jpg

 

با این حال، تولید کنندگان کارت های حافظه میکرو SD برای کارت های UHS نیز کلاس هایی تعریف کرده اند و کاربران می توانند با استفاده از آن ها از سرعت حدودی کارت مورد نظرشان خبردار شوند. کلاس های UHS هم به دو دسته U1 و U3 تقسیم می شوند که همانند کلاس های سرعت معمولی می توان از عدد کنارشان از حداقل سرعت کارت میکرو SD با خبر شد.

 

U1: حداقل سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه

U۳: حداقل سرعت ۳۰ مگابایت بر ثانیه

 

سرعت اسمی (Rated Speed):

کلاس های نشان دهنده سرعت عموما راه حل مناسبی برای نمایش سرعت یک کارت حافظه میکرو SD هستند. با این وجود، برخی از تولید کنندگان کارت های حافظه از روشی دیگر استفاده می کنند و روی بسته بندی محصولاتشان، حداکثر سرعت کارت میکرو SD را ذکر می کنند. با این حال عدد ذکر شده در مشخصات فنی کارت حافظه دقیق نیست و شرکت با قرار دادن میکرو SD ها در شرایطی، خاص توانسته به سرعت ذکر شده دست پیدا کند..

 

172.jpg

 

سرعت نسبی:

 

در کنار تمامی روش های گفته شده، برخی از تولید کنندگان راه های قدیمی را در پیش گرفته اند. سرعت پایه نوشتن روی CD ها در گذشته ۱۵۰ کیلوبایت بر ثانیه بود. در عین حال، روی CD هایی که از سرعت بالاتری برخوردار بودند، عبارت هایی مانند 4x ،2x و 16x به چشم می خورد. عبارت های مذکور در اصل ضرایبی برای سرعت ۱۵۰ کیلوبایت بر ثانیه ای CD ها بودند. به عنوان مثال یک CD با سرعت 2x، سرعتی معادل با ۳۰۰ کیلوبایت بر ثانیه داشت.

 

برخی از تولید کنندگان نیز از این روش برای نشان دادن سرعت کارت های حافظه شرکت خود استفاده می کنند. با شناخت این موضوع می توان درک کرد که عبارت 100x روی بسته بندی های کارت های حافظه (۱۰۰� ۱۵۰ کیلوبایت بر ثانیه) چه معنا و مفهومی دارد و با چشمانی باز برای خرید این محصولات اقدام کرد.

 

۳) با توجه به نیازتان به دنبال کارت میکرو SD مناسب بگردید

 

مانی که می خواهید یک کارت حافظه بخرید، مهمترین فاکتوری که باید به آن توجه کنید نیاز شماست. پس در این راستا نباید به دنبال خرید سریع ترین کارت میکرو SD با بالاترین میزان حافظه باشید. بلکه می بایست بسته به نیازتان کارت میکرو SD مناسبی انتخاب کنید.

 

به عنوان مثال کارت های ظرفیت بالای UHS-II U3 قیمت بسیار بالایی دارند و ممکن است هیچگاه از تمامی قابلیت های آن استفاده نکنید و پول تان را با خرید اینگونه محصولات بیهوده خرج کرده باشید.

 

173.jpg

 

همچنین اگر می خواهید برای تلفن هوشمند خود یک کارت حافظه میکرو SD تهیه کنید مسلما حافظه بیشتر، فاکتور مهم تری نسبت به سرعت بالاتر به حساب می آید. اما اگر می خواهید برای یک دوربین 4K، کارت حافظه خریداری کنید، در کنار ظرفیت حافظه بیشتر باید به فاکتور سرعت نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

 

۴) حواستان را در مقابل خرید کارت های تقلبی جمع کنید

 

خرید کارت های متفرقه و تقلبی کار بسیار نادرستی است و همه ما از اهمیت این موضوع با خبر هستیم. اما احتمال آن که در دام این موضوع گرفتار شویم هم بسیار بالاست و هنگام خرید باید دقت بیشتری اعمال کنیم.

 

این روزها فروشگاه های غیر معتبر بسیاری وجود دارند که محصولات برندهای قدرتمند این صنعت را با قیمتی پایین به فروش می رسانند. مسلما اگر با چنین محصولاتی رو به رو شدید باید حسابی حواس تان را جمع کنید و ترجیحا برای خرید آن ها ریسک نکنید.

 

محصولات نامرغوب در بازارهای امروزی کم نیستند؛ این موضوع تا اندازه ای وسعت یافته که چند سال پیش SanDisk اعلام کرد که بسیاری از کارت های موجود در بازار که از نام این شرکت روی بسته بندی شان استفاده کرده اند، تقلبی هستند.

 

کارت های تقلبی اکثرا با مشکلات بسیاری رو به رو هستند؛ اغلب سرعت پایینی دارند و بیشتر آن ها حافظه ای کمتر از میزان وعده داده شده دارند. با این حال تشخیص محصولات تقلبی کار آسانی نیست و می توانید با استفاده از برخی نرم افزارها مانند H2testw برای ویندوز و F3 برای مک و لینوکس جهت شناسایی اصالت این محصولات استفاده کنید.

 

۵) برای به دست آوردن کیفیت بهتر بیشتر هزینه کنید

 

به هر حال همه ما کارت های حافظه ای داشته ایم که پس از مدتی بدون هیچ دلیل خاصی از کار افتاده اند و تمامی اطلاعات ما را از بین برده اند. دلیل چنین اتفاقاتی می تواند به برند تولید کننده این محصولات بستگی داشته باشد. چرا که این روزها شرکت های بی نام و نشان بسیاری دست به ساخت و تولید کارت های حافظه می زنند.

 

برای جلوگیری از این اتفاقات و حفاظت از اطلاعات موجود روی حافظه کارت های میکرو SD باید به برند های بزرگ اعتماد کرد. می توانید تنها با پرداخت هزینه بیشتر، کارت حافظه ای قدرتمند، پر سرعت و قابل اطمینان تهیه کنید و از خدماتی که برند های بزرگ در اختیار کاربرانشان قرار می دهند نیز بهره مند شوید.

 

منبع:Makeuseof

زهر است عطای خلق هر چند که دوا باشد

حاجت زکه میخواهی جایی که خدا باشد

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...