رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

آشنایی و نحوه تست قطعات موبایل


ارسال های توصیه شده

آشنایی و تست قطعات ظاهری در گوشی موبایل

تست سلامت و صحت کارآیی و کارکرد قطعات از اصول اولیه تعمیرات می*باشد لذا آشنایی و تست قطعات جهت تعویض و عیب*یابی برای یک تعمیرکار ضروری است. در اینجا به صورت خلاصه و ساده تک*تک قطعات اصلی بکار رفته در موبایل مورد شناخت و بازبینی قرار می*گیرد.

این قطعات شامل: مقاومت- خازن- سلف- دیود- led- ترانزیستور- میکروفون- بلندگو- بازر زنگ- ویبراتور- رگولاتور- باتری بکاپ - کلید پاور- آنتن و... می*باشد.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

مقاومت (Resistor)

مقاومت را در نقشه*ها باعلامت و یا مشخص نموده و کنار آن حرف R را که معرف رزیستانس (مقاومت) می*باشد می*نویسند.

این قطعه در مدار سر راه الکترون*ها قرار می*گیرد و باعث می*شود الکترونهای کمتری عبور کند به عبارتی در مقابل عبور الکترون*ها از خود مقاومت نشان می*دهد به همین خاطر به نام مقاومت موسوم شده است.

به طور کلی وظیفة مقاومت*ها کم کردن ولتاژ و جریان می*باشد البته بعضی از مقاومت*ها به عنوان فیوز در مدار مورد استفاده قرار می*گیرند که به مقاومت فیوزی معروفند.

مقاومت*ها در موبایل به رنگ*های مشکی آبی و سبز یافت می*شوند. مقاومت*های فیوزی موبایل نیز به رنگ مشکی و کمی بزرگتر از سری مقاومت*های معمولی و به لحاظ ارتفاع کمی پائین*تر از بقیه مقاومت*ها هستند این نوع مقاومت از یک سیم بسیار باریک که در صورت عبور جریان زیاد می*سوزد تشکیل شده است رنج مقاومت فیوزی معمولاً پائین است.

مثلاً مقاومت فیوزی مدار شارژ در نوکیا R22 است که 22/0 اهم می*باشد.

شکل ظاهری انواع دیود در برد

 

تست مقاومت

جهت تست مقاومت*ها از مولتی*متر دیجیتال استفاده می*شود. سلکتور مولتی*متر دیجیتال را بر روی رنج 200 تا k 200 اهم تنظیم کرده و از مولتی*متر به عنوان اهمتر استفاده می*کنیم سپس دو سر پراپ اهمتر را بر روی دو پایه مقاومت قرار داده مقدار اهم نشان داده شده را یادداشت کرده حال دو سر پراپ را عوض کرده و اهم مقاومت را گرفته چنانچه مقدار اهم نمایشی از هر دو طرف یکسان باشد مقاومت سالم است در غیر اینصورت مقاومت مورد نظر معیوب است و می*بایست تعویض شود. این قطعه توسط هیتر قابل تعویض می*باشد.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

خازن (Capacitor)

خازن*ها با حرف C (کپسیتور) و علامت اختصاری در نقشه*ها مشخص می*شوند.

خازن*ها در موبایل به جهت:

1- ذخیره کردن جریان یا ولتاژ 2- محافظت قطعات دیگر 3- نویز گیر 4- فیلتر و.... مورد استفاده قرار می*گیرند.

خازن*های بکار رفته در موبایل معمولاً از دو نوع سرامیکی و یا تانتالیومی می*باشند خازن ها بر روی برد موبایل به رنگ*های زرد، قهوه*ای کم*رنگ، قرمز پررنگ و خاکستری یافت می*شوند.

خازن*های قهوه*ای رنگ یا قرمز پررنگ از نوع سرامیکی می باشند که قطب ندارند (پایة مثبت و منفی ندارند) خازن*های زرد رنگ که با یک نوار قهوه*ای مشاهده می*شود از نوع تانتالیومی می*باشند این نوع خازن دارای قطب مثبت و منفی می*باشد که نوار قهوه*ای رنگ معرف قطب مثبت خازن می*باشد.

* در سری گوشی*های سامسونگ خازن تانتالیومی قرمزرنگ می*باشد که پایة مثبت آن بوسیلة زائده*ای مشخص شده است.

شکل ظاهری انواع خازن در برد موبایل:

 

 

تست خازن سرامیکی

با استفاده از مولتی*متر، سلکتور مولتی متر را بر روی تست بازر (بوق) قرار داده سپس پراپهای مولتی*متر را به دو سر پایه*های خازن (فرقی ندارد) قرار داده در صورتیکه بوق نزند خازن سالم است.

تست خازن تانتالیومی

جهت تست این نوع خازن*ها مولتی*متر را بر روی رنج تست بازر (بوق) قرار داده سپس پراپ مثبت (قرمز) و پراپ منفی (مشکی) مولتی*متر را به پایه*های مثبت و منفی خازن می*زنیم در صورت سلامت خازن ابتدا عدد 1 را نشان داده و رو به افزایش می*رود پس از مدت کوتاهی مجدد بر روی عدد 1 قفل می*شود.

(در واقع این تست بر اساس شارژ و دشارژ خازن انجام میشود.)

توجه: چنانچه در تست خازن تانتالیومی عدد نمایش داده شده بر روی عدد 1 قفل شود خازن خراب است و باید تعویض شود. خرابی این خازن*ها

نکته: از آنجائیکه بیشتر خازن های تانتالیومی در مدارات به عنوان نویزگیر و فیلتر استفاده می*شوند (مثلاً در مدارات پاور و صوت) خرابی این خازن*ها باعث ایجاد نویز در اسپیکر و یا میکروفن هنگام مکالمه میشودکه می*بایست تعویض شوند.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

سلف (Self)

این قطعه با حرف L و علامت در نقشه نمایش داده می*شود.

سلف در واقع یک نوع سیم پیچ است که در مدارات موبایل به جهت محافظت مدار در برابر ولتاژ و جریان زیاد و در مدارات فیلتر و نویزگیر استفاده می*شود. باید توجه داشت که عبور جریان زیاد باعث قطع سلف می*شود.

این قطعه نیز به عنوان عاملی مقاوم در برابر نوسانات شدید جریان و ولتاژ در مداراتی همانند مدار شارژ، مدار پاور و... استفاده می*شود.

سلف*ها بر روی مادربرد موبایل به یکی از سه رنگ مشکی- آبی و سفید یافت می*شوند.

تست سلف

جهت تست سلف می*توان سلکتور مولتی*متر را بر روی تست بازر (بوق) قرار داد. حال چنانچه دو سر پراپ مولتی*متر را به دو سر پایه*های سلف قرار دهید می*بایست صدای بوق شنیده شود به عبارتی سلف هدایت کند و راه بدهد. در غیر اینصورت سلف خراب است و می*بایست تعویض شود.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

دیود (Diode)

قطعه*ایست دو پایه دارای پایة مثبت و منفی، پایة مثبت آند و پایة منفی کاتد نامیده می*شود.

دیودها به رنگ مشکی و کمی بزرگتر از مقاومت در مدارات موبایل یافت می*شوند. همانطور که گفته شد دیودها به عنوان قطعة قطب*دار دارای پایة مثبت آند و پایة منفی کاتد می*باشند که پایة کاتد بوسیلة نوار سفید رنگی مشخص شده است.

دیودها در سیستم موبایل بسته به نوعشان به عنوان :

یکسوساز،سوئیچ وکلید،تثبیت کننده ولتاژ، رفع نوسانات ولتاژ،محافظ قطعات دیگر در برابر جریان و ولتاژ بالا و ... استفاده می شوند.

انواع مختلفی از دیودها مثل: دیود معمولی (یکسوساز)، دیودهای محافظ (بسته دیودی 5 پایه)، دیود نورانی (LED) ، دیود خازنی (واریکاپ) ، دیود زنر (دیود تثبیت کنندة ولتاژ) ، دیود شاتکی( سوییچ) و... در مدارات موبایل کاربرد دارند.

تست دیود

مولتی*متر دیجیتال رنجی برای تست دیود دارد کافیست پراپ*های مولتی*متر را به دو پایة دیود متصل کنید از یک طرف عددی مابین 1000 تا 100 نمایش داده می*شود و از طرف دیگر با تعویض پراپ*های مولتی*متر نمایش عدد نداریم و عدد 1 روی LCD مولتی*متر نمایان می*شود به عبارتی در تست دیود پایه*های دیود از یک طرف هدایت می*کند و از طرف دیگر هدایت نمی*کند.

 

 

انواع دیود :

 

1-دیود معمولی:

به عنوان یکسوکننده و مبدل ولتاژ در مدارات تغذیه و پاور موبایل استفاده می شود و با علامت اختصاری D در نقشه های موبایل مشخص می شود.

 

2-دیود زنر:

دیود زنر به عنوان تثبیت کننده ولتاژ همچنین به عنوان یک قطعه محافظ در برابر جریان و ولتاژ بالا در مدارات شارژ، تغذیه ، پاور، اسپیکر ، میکروفن ، صفحه کلیدو... مورد استفاده می*باشد.

مشخصة دیود زنر به صورت ولتاژ بر روی آن ثبت شده است شکل ظاهری دیود زنر به شکل دیود معمولی است و بیشتر از نوع شیشه*ای می*باشد و در نقشه ها و مدارات با علامت اختصاری ZD مشخص می شود.

دیود زنر در مدارات موبایل به عنوان رگولاتور ولتاژ نیز استفاده می شوند

باید توجه داشت که این نوع دیود*ها در مدار به صورت معکوس بسته می*شوند دیود*های زنر در مدارات موبایل به صورت تکی و یا چندتایی (بسته دیودی) یافت می*شوند.

تست دیود زنر مانند دیود معمولی است (از یک طرف هدایت می*کند و از طرف دیگر هدایت نمی*کند)

3-دیود نورانی (LED)

دیود نورانی یا LED که در صورت رسیدن ولتاژ به پایه*های آن از خود نور ساطع می*کند. LED همانند دیود یک المان دو پایه است که دارای پایة مثبت (آند) و پایة منفی (کاتد) می*باشد لذا تشخیص پایه*ها در هنگام تعویض الزامی است و چنانچه در هنگام نصب و تعویض دقت نشود و LED بلعکس نصب شود روشن نمی*شود و در مواردی باعث سوختن LED می*شود.

در اکثر LEDها، پایة مثبت (آند) توسط سوراخی که روی LED وجود دارد قابل شناسایی است البته بوسیلة مولتی*متر نیز می*توان پایه*های LED را بر روی برد گوشی از هم تشخیص داد برای این کار چنانچه، سلکتور مولتی*متر را بر روی تست بازر قرار دهید و یک پراپ را به منفی باتری زده و پراپ دیگر را به یکی از پایه*های LED بزنید در صورتی که صدای بوق شنیده شد (راه داد) آن پایه، پایة منفی و کاتد می*باشد.

از LEDها در دستگاه موبایل جهت روشن نمودن صفحه کلید و نور مورد نیاز LCD که اصطلاحاً به نور پس*زمینه (Back Light) موسوم می*باشد استفاده می*شود.

LEDها در رنگ*های مختلف: قرمز، نارجی، آبی، سبز و... موجود می*باشند.

* نحوة تعویض LEDها در دستگاه موبایل بوسیلة هیتر و نصب آن بوسیلة سیستم قلع کاری (لحیم) می*باشد. البته باید توجه داشت که LEDها نسبت به حرارت حساسند و نباید هیتر را مستقیماً و از فاصلة نزدیک بر روی LED حرارت داد. مناسب*تر است از فاصلة دور و یا از زیر به LED حرارت داده شود تا نسوزد.

* در بعضی از سری گوشی*ها، برای روشنایی صفحه کلید یا LCD از یک مجموعة LED بصورت کابل نواری سفید رنگ استفاده شده است در این حالت چنانچه گوشی آبدیدگی پیدا کند این LEDها عمل نخواهد کرد و نور پس*زمینه نخواهیم داشت.

* البته LEDها برای فعال شدن نیاز به یک آی*سی درایور دارند که بعضاً خرابی این آی*سی باعث عدم روشن شدن LEDها می*شود.

* در یک سری از گوشی*ها به جای استفاده از LED به عنوان نور پس*زمینه از صفحات فسفری (نئون) جهت تأمین روشنایی استفاده می*شود در این نوع صفحات یک سیم*پیچ تعبیه شده است که در صورت عبور جریان حرارت ایجاد شده در سیم*پیچ صفحات فسفری را روشن می*کند نور ایجاد شده توسط این صفحات ملایمتر و یکنواخت*تر از نور LEDها می*باشد.

* در سری گوشی*های جدید برای نور پس*زمینه از هر دو گزینه استفاده شده است از LEDها جهت روشنایی زیر صفحه کلید و از صفحات فسفری جهت روشنایی زیر LCD استفاده شده است.

 

تست LED

در صورتی که بوسیلة منبع تغذیه ولتاژی معادل 2 ولت به صورت مستقیم به آن اعمال شود البته مثبت و منفی رعایت شود LED سالم روشن می*شود.

 

LED *ها در مدارات موبایل عموماً به صورت موازی قرار می*گیرند در اینصورت پایة علامت*دار پایة مثبت (آند) می*باشد و چنانچه LEDها به صورت سری بسته شده باشند پایة علامت*دار منفی (کاتد) می*باشد.

 

 

4-دیود خازنی (واریکاپ):

این نوع دیود به عنوان تنظیم کننده و تثبیت کننده فرکانس در مدار آنتن (RF) استفاده می شود.

 

5-دیود شاتکی:

این نوع دیود به عنوان سوئیچ و کلید در مدار آنتن(RF) استفاده می شود دیود شاتکی در فرکانسهای بالا دارای قدرت سوئیچینگ و کلیدزنی خوبی است.

 

 

* در سیستم سخت افزاری موبایل برخی دیود ها به صورت مجتمع در قالب یک قطعه دارای 3 ، 5 ویا 6 پایه هستند که به صورت بسته دیودی و آند مشترک استفاده شده اند.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

ترانزیستور (Transsistor)

ترازیستور قطعه*ایست سه پایه که پایه*های آن بیس (B)، امیتر (E) و کلکتور © می*باشند.

ترانزیستور در نقشه های موبایل با حرف اختصاری Q یا V نمایش داده می*شود.

 

ترانزیستورها دو نوع هستند ترانزیستور منفی ) ( و ترانزیستور مثبت (pnp) البته ترانزیستور منفی کابرد بیشتری دارد در اینحالت جهت تشخیص نوع ترانزیستور چنانچه دو سیم منفی به هم راه بدهد ترانزیستور منفی است و اگر دو سیم مثبت به هم راه بدهد تزانزیستور مثبت است.

 

شکل ظاهری و تشخیص قطعه:

ترانزیستورها معمولا به رنگ مشکی و دارای سه پایه می باشند البته بعضی از ترانزیستورها چهار پایه دارند که در این حالت پایه چهارم برای دفع نویز و خنک

شدن ترانزیستور می باشد.

 

 

لازم به تذکر است که این قطعه را به کمک تست دیود مولتی متر میتوان از سایر قطعات مشابه تشخیص داد.

ازجمله علل نقص و خرابی ترانزیستورهای مدار میتوان: سولفاته و ایجاد امپدانس در مدار ، ولتاژ بالا، لحیم سردی قطعه، رطوبت و آبخوردگی گوشی را نام برد.

ترانزیستورها کاربردهای مختلفی در مدارات الکترونیکی و سیستم موبایل دارند از جمله به عنوان: سوئیچ کننده ، تقویت کننده ، راه انداز (درایور) ، اختلاف فاز دهنده و ... استفاده می شوند.

معمولا ترانزیستورهایی که به عنوان تقویت کننده در مدارات موبایل قرار می گیرند داخل آی سی هستند و کمتر به عنوان یک قطعه جدا در برد موبایل یافت میشوند اما به ترانزیستورهایی که به عنوان سوئیچینگ(کلیدزنی) و درایور در برد به صورت یک قطعه مجزا استفاده می شوند زیاد برخورد خواهید کرد مثل: ترانزیستورهای درایور LED ها و درایور ویبراتور

 

تست ترانزیستور:

برای تشخیص پایه*های ترانزیستور باید توجه داشت پایة بیس به عنوان پایة ثابت به دو پایة دیگر هدایت می*کند پس پایه*ای که به دو پایة دیگر راه بدهد بیس است برای تشخیص امیتر و کلکتور می*بایست اهم پایة بیس را نسبت دو پایة دیگر اندازه*گیری کرد در اینصورت هر پایه که اهمش بیشتر باشد امیتر است مسلم پایه دیگر کلکتور می*باشد. (اهم نمایشی بین 100 تا 950 می*باشد)

برای این منظور مولتی متر را در حالت تست دیود قرار داده یکی از پایه ها را نسبت به دو پایه دیگر تست میکنیم هرکدام از پایه ها نسبت به دو پایه دیگر هدایت کرد و عدد نشان داد آن پایه بیس (B) است واز دو پایه دیگر هر کدام که نسبت به پایه بیس عدد بیشتری نشان داد امیتر (E) و دیگری کلکتور ©است.

 

پایة ثابت: Base رنج بزرگتر: Emiter رنج کوچکتر: Colector

بعد از تشخیص پایه*ها جهت تست ترانزیستور چنانچه بیس به دو پایه کلکتور و امیتر راه بدهد و نمایش اهم داشته باشد ترانزیستور سالم است در غیر اینصورت خراب است و باید تعویض شود. در تست ترانزیستور چنانچه اهم نمایشی مابین هر 3 پایه یکسان بود آن ترانزیستور نیز معیوب است.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

کلید پاور (On / Off key)

کلید پاور که وظیفه روشن و خاموش کردن دستگاه را بر عهده دارد دارای چهار پایه می*باشد شکل روبرو نمایشی از یک کلید پاور می*باشد.

 

 

 

* کلید پاور گوشیهای موبایل در واقع یک میکرو سوئیچ است که به طور مستقیم به آی سی تغذیه وصل شده است ودر حالت فشرده (LOW ACTIVE) فعال میشود.

 

تست کلید پاور

جهت تست کلید پاور باید توجه داشت که پایه*های آن به صورت ضربدری عمل می*کند یعنی چنانچه کلید پاور فشرده شود پایة1 به پایة4 راه خواهد داد یا اینکه پایة2 به پایة3 راه خواهد داد. لذا چنانچه از تست بازر مولتی*متر استفاده شود حال پراپ قرمز بر روی پایة1 و پراپ مشکی بر روی پایة4 قرار گیرد و دکمه پاور فشرده شود باید صدای بوق شنیده شود. برای پایه*های 2 و 3 نیز به همین منوال است در غیر اینصورت کلید پاور معیوب است و می*بایست تعویض شود.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

بلندگو (Speaker- Earphone)

بلندگو به عنوان یک مبدل (Transduser) در دستگاه*های الکترونیکی مورد استفاده قرار می*گیرد بلندگو در دستگاه موبایل به کپسول گوشی نیز معروف است.

کار بلندگو در واقع تبدیل سیگنال الکتریکی به سیگنال صوتی می*باشد.

بلندگو یا کپسول گوشی در انواع مختلف یافت می*شود معمولاً کپسول*های گوشی موجود در موبایل از نوع دینامیکی می*باشد و اهمی در حدود 30 الی 150 اهم در گوشی*های مختلف از خود نشان می*دهد.

کپسول گوشی از یک سیم*پیچ ،آهن*ربا و یک مغزی فلزی تشکیل شده است که روی آن یک صفحة تلقی شکل نازک (پرده دیافراگم) وجود دارد. در اثر ورود سیگنال به کپسول سیم*پیچ عمل کرده و میدان مغناطیسی ایجاد می*کند که موجب لرزش صفحة تلقی روی آن می*شود و تولید صدا می*کند معمولاً هر چه صفحة تلقی نازکتر باشد صدای تولیدی واضح*تر خواهد بود. در این حالت چنانچه پردة دیافراگم کپسول گوشی کثیف شده باشد صدای خروجی آن نارسا و نامفهوم خواهد بود.

تست کپسول گوشی (بلندگو)

جهت تست کپسول گوشی (بلندگو) سلکتور مولتی*متر را بر روی رنج 200 اهم قرار داده در تست اهمی مقدار اهم کپسول گوشی سالم بین 30 الی 150 اهم می*باشد در صورتیکه اهمی کمتر از 30 و یا بالاتر از 150 اهم نشان بدهد کپسول گوشی خراب است.

با استفاده از منبع ولتاژ نیز می*توان کپسول گوشی را تست کرد در اینحالت چنانچه ولتاژی معادل 5/1 ولت به کپسول گوشی داده شود می*بایست صدای خش*خش در آن شنیده شود.

 

* اتصال کپسول گوشی به برد اصلی می*تواند در انواع مختلف سوکتی کانکتوری به وسیلة کابل فلت و یا دو رشته سیم همراه با قلع*کاری باشد.

در هر صورت هنگام تعویض و یا عیب*یابی به درستی اتصال آن به برد اصلی دقت شود در کپسول گوشی قطب مثبت و منفی یعنی پلاریتة مثبت و منفی چندان اهمیتی ندارد.

• چنانچه صدایی در خروجی نداشتیم یعنی دریافت صدا نداشتیم احتمالاً کپسول گوشی دستگاه معیوب است و باید تعویض شود و چنانچه با تعویض کپسول گوشی مشکل حل نشد به عیب*یابی آی*سی صوت بپردازید (آی*سی صوت را مقداری حرارت بدهید.)

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

میکروفن (Mic)

 

میکروفن نیز به عنوان یک قطعة مبدل سیگنال صوتی را تبدیل به سیگنال الکتریکی می*کند و در واقع وظیفة ارسال صوت را به داخل دستگاه موبایل دارد.

میکروفن در بین تعمیرکاران موبایل به کپسول دهنی نیز معروف است.

میکروفن*ها در انواع مختلف: کریستالی- خازنی و ذغالی موجود می*باشند البته میکروفن بکار رفته در گوشی*های موبایل اغلب از نوع خازنی می*باشند.

* در نصب میکروفن باید به پلاریتة آن توجه کرد.

* اتصال میکروفن به برد اصلی به چند طریق می*تواند باشد مثلاً:

میکروفن بوسیلة پایه*هایی که دارد توسط سیم به برد اصلی لحیم شده باشد یا بوسیله پد به مدار اتصال داشته باشد و یا اینکه اتصال آن توسط کانکتور برقرار باشد.

* در صورتی که صدای کاربر گوشی منتقل نمی*شود به خرابی میکروفن مشکوک شوید و میکروفن معیوب را با یک میکروفن سالم مشابه تعویض کنید تا پی به سالم بودن و درست کار کردن مدار میکروفن ببرید.

تست میکروفن

جهت تست میکروفن (کپسول دهنی) می*توان با استفاده از مولتی*متر اهم آن را چک نمود در این صورت باید از یک طرف اهم کم و از طرف دیگر اهم زیادی را نشان بدهد. مقدار اهم نمایشی کپسول دهنی معمولاً بین 500 اهم الی 3 کیلو اهم می*باشد. در صورتیکه کمتر از 500 اهم و یا بیشتر از 3 کیلو اهم باشد قطعه خراب است. البته از تست دیود نیز می*توان برای تست میکروفون استفاده کرد در این حالت مشابه تست دیود مولتی*متر را بر روی تست دیود قرار داده از یک طرف باید نمایش عدد بر روی نمایشگر مولتی*متر داشته باشیم و از طرف دیگر نباید نمایش عدد داشته باشیم یعنی از یک طرف هدایت کرده و از طرف دیگر هدایت نمی*کند.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

بازر زنگ(Buzzer)

 

 

بازر قطعه*ایست در سیستم موبایل که زنگ و آلارم گوشی از آن تولید می*شود. هنگامی که تماسی با موبایل برقرار می*گردد این قطعه با تبدیل سیگنال الکتریکی به صوتی و ایجاد اصواتی با تُن*های مخصوص (ملودی) که در منوی دستگاه انتخاب شده است به عنوان زنگ، کاربر گوشی را از برقراری تماس تلفنی آگاه می*سازد.

ساختمان داخلی بازر از بدنه اصلی- یک آهن ربای ثابت- سیم*پیچ و یک صفحة ارتعاشی (دیافراگم) تشکیل شده است ساختمان داخلی بازر تقریباً مانند بلندگو می*باشد و تفاوت آنها تنها در ضخامت و جنس تلق و تفاوت سیم*پیچ می*باشد.

اکثراً کثیفی یا تاب برداشتن صفحة ارتعاشی (دیافراگم) بازر عاملی در ضعف صدای زنگ خروجی قطعه می*شود .

در بعضی گوشی*ها ی موبایل یک آی*سی به عنوان درایور همراه قطعه بازر در مداروجود دارد که بعضاً خرابی این آی*سی نیز باعث عدم کارکرد بازر و زنگ نزدن دستگاه می*شود.

* در سری گوشی*های جدید همراه با قطعة بازر از یک آی*سی ملودی جهت سیستم زنگ گوشی استفاده شده است که این آی*سی قابلیت ذخیره*سازی آهنگ*هایی به صورت پلی فونیک و سمفونیک (ملودی) را دارد. در این صورت از طریق کامپیوتر نیز می*توان به آهنگ*های زنگ آن اضافه نمود.

* در مواقعی نیز می*توان از طریق منو عملکرد بازر را قطع کرده و اصطلاحاً در این حالت تنظیمات دستگاه در موقعیت سکوت Silent قرار می*گیرد.

* در یک سری از گوشی*ها همانند سامسونگ با استفاده از کدهای مخفی می*توان مقدار فرکانس بازر زنگ را تغییر داد. که این عامل بیشتر در مواردیکه با تعویض این قطعه تأثیری در شدت صدای زنگ پیدا نمی*شود کاربرد دارد. * در بعضی از گوشی*ها قطعة بازر همراه با بلندگو (کپسول گوشی) در یک قطعه خلاصه شده است مثل: بعضی از گوشی*های سامسونگ - سونی اریکسون و زیمنس:

* اشکالات بازر زنگ به صورت ضعف صدای زنگ یا عدم کارکرد آن (زنگ نزدن گوشی) می*باشد. در صورت مشاهدة ضعف صدا اکثراً اشکال مربوط به کثیفی یا سولفات زدگی بر روی صفحة ارتعاشی یا ایجاد انحناء در آن می*باشد.

همچنین در صورتی که ترانزیستور تقویت کنندة صدا یا آی*سی درایور بازر دچار مشکل شده باشد نیز بازر عمل نمی*کند.

* البته قبل از انجام هر عملی از فعال بودن قطعة بازر از داخل منو مطمئن شوید.

تست بازر زنگ

- با استفاده از مولتی*متر در رنج اهم- اهمتر باید از هر دو طرف راه* بدهد و صدای خش*خش شنیده شود.

- تست بازر به صورت چک کردن اهم قطعه* می*باشد در این صورت چنانچه سلکتور مولتی*متر را بر روی رنج اهم 200 قرار دهید مقدار اهم قطعة سالم در حدود 12 اهم می*باشد.

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...