رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

آموزش جامع نصب رام های رسمی هوآوی (توسط موبولوژی)


ارسال های توصیه شده

رام رسمی چیست ؟گوشی های اندرویدی دارای 2 نوع Firmware رسمی و غیر رسمی هستند . به Firmware های رسمی که توسط شرکت سازنده تلفن همراه ساخته میشود , اصطلاحا رام رسمی و یا Official میگویند ! ( برای مثال رام رسمی گوشی های هواوی , توسط شرکت هواوی عرضه شده و مستقیما از طرف شرکت هواوی پشتیبانی میشود )

فلش کردن چیست ؟در سیستم عامل اندروید معمولا به نصب ریکاوری , افزونه و رام ( کاستوم و یا رسمی ) بر روی گوشی ها , فلش کردن میگویند ! اما در کشور ما (ایران) اصطلاح “فلش کردن” را بیشتر برای نصب رام (فیرم ور ) بر روی گوشی های هوشمند به کار میبرند !!

چرا باید بر روی گوشی اندرویدی خود رام رسمی فلش کنیم ؟

کاربران گوشی های اندروید معمولا به دلایل زیر بر روی گوشی خود رام رسمی فلش میکنند :


    [*=right]به روز رسانی ورژن اندروید گوشی خود ( آپدیت کردن ) : گاهی اوقات شما برای آپدیت کردن گوشی خود و به روز رسانی به آخرین نسخه سیستم عامل اندروید , ناچار به فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی خود هستید ! هر گاه که یک رام رسمی جدید برای گوشی شما عرضه شود , شما میتوانید آن را بر روی گوشی خود فلش کنید تا نسخه سیستم عامل اندروید شما بالاتر رود . همچنین در نسخه های جدید رام ها سرعت کار کردن با گوشی بهتر خواهد شد و امکانات جدیدی به گوشی شما اضافه میشود که به طور کلی باید گفت نواقص و مشکلات ورژن قبلی رام برطرف خواهد شد . پس آپدیت شدن گوشی , یکی از فواید فلش کردن رام رسمی در گوشی های اندروید محسوب میشود .
    [*=right]ترمیم گوشی های اندرویدی و مشکلات آن : گاهی اوقات رام جدیدی برای گوشی شما عرضه نمیشود ! اما ممکن است گوشی شما دارای مشکلاتی شده باشد که برای تعمیر آن , مجبور به فلش کردن رام رسمی باشید . مثلا ممکن است شما بر روی گوشی خود آنقدر نرم افزار و بازی نصب کرده باشید که بسیار سنگین شده باشد و این سنگینی گوشی باعث پایین آمدن سرعت گوشی شود که حتی با پاک کردن بعضی از اپلیکیشن ها , همچنان سرعت گوشی پایین بماند ! در این مواقع فلش کردن یک رام رسمی ( حتی رام رسمی با همان نسخه فعلی دستگاه شما ) میتواند گوشی شما را تعمیر کند !
    [*=right]ریست شدن تمامی اطلاعات رام , گوشی و پارتیشن های آن ( Data – System – Cache – Dalvik Cache ) : گاهی اوقات شما مرتکب یک اشتباه در گوشی خود میشوید که به ناچار مجبور به فلش کردن گوشی خود خواهید بود ! مثلا ممکن است شما اقدام به تعویض فونت گوشی اندرویدی خود از طریق نرم افزار کرده باشید که در این صورت , برای بازگشت به حالت اولیه میبایست بر روی گوشی خود یک رام رسمی فلش کنید . یا اینکه ممکن است فایل های سیستمی گوشی خود را اشتباهی پاک کرده باشید که باز هم برای حل این مشکل , میبایست گوشی خود را فلش کنید . ( ضمنا میتوانید برای ریست شدن اطلاعات گوشی , آن رافکتوری ریست کنید ! اما برای ریست شدن کامل پارتیشن های گوشی میبایست یک رام رسمی بر روی گوشی خود فلش کنید )
    [*=right]آنروت کردن گوشی های اندروید : یکی از راه های مطمئن برای آنروت کردن گوشی های اندروید , فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های اندروید میباشد . به وسیله فلش کردن رام رسمی به صورت 100% گوشی شما آنروت خواهد شد .
    [*=right]بازگشت به شرایط گارانتی : گاهی اوقات ممکن است شما بر روی گوشی خود , رام کاستوم ریخته باشید و یا گوشی خود را آنلاک کرده باشید ! در این صورت اگر شما گوشی خود را فکتوری ریست کنید , همچنان گوشی شما آنلاک میماند و هچنین فقط تنظیمات رام کاستوم شما , ریست میشود !! برای رهایی از رام کاستوم و بازگشت به رام اصلی گوشی خود ( همان رامی که زمان خرید گوشی , بر روی گوشی شما نصب بود ) میبایست گوشی خود را فلش کنید .

تذکر : در برند های مختلف گوشی های اندروید , نصب رام رسمی متفاوت میباشد !

توجه : شما میتوانید یک رام رسمی با همان نسخه فعلی اندروید دستگاه خود , بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید ! همچنین میتوانید یک رام رسمی با نسخه بالاتر از نسخه فعلی اندروید دستگاه خود , بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید ! اما برای نصب یک رام رسمی با نسخه پایین تر از نسخه فعلی دستگاه اندروید خود , که اصطلاحا به آن “دانگرید (Downgrade)” میگویند , باید کمی محتاط عمل کنید ! مثلا شما یک گوشی با نسخه اندروید 5.0 دارید که اکنون میخواهید یک رام با نسخه اندروید 4.4.2 بر روی گوشی خود فلش کنید . دانگرید کردن در گوشی های اندروید دارای یک سری پیش نیاز هایی هست که اگر آن پیش نیاز ها و آن نکات انجام نشود , ممکن است گوشی شما آسیب ببیند ( مثلا ممکن است IMEI و آنتن گوشی شما بپرد ) !! هر چند در بعضی از برندها , بدون انجام هیچ کاری میتوانید به راحتی دانگرید کنید !!

لینک ارسال

آموزش فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی Huawei :( این آموزش مخصوص همه گوشی های هواوی میباشد . ممکن است این آموزش برای برخی از گوشی های هواوی با پردازنده MTK/MediaTek سازگار نباشد . فلش کردن گوشی های هواوی با پردازنده MTK/MediaTek از طریق SP Flash Tools انجام میشود )

پیش نیاز مراحل فلش کردن رام رسمی :فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی

فلش کردن گوشی های هواوی در مقایسه با دیگر برند های موبایل , بسیار ساده و آسان میباشد .در اکثر روش های فلش کردن گوشی های Huawei یکی از ویژگی های جالب آن , این است که بدون نیاز به کامپیوتر میتوانید Firmware رسمی آن را بر روی گوشی هواوی خود فلش کنید . به همین دلیل فلش کردن گوشی های هواوی پیش نیاز کمی دارد :1. قبل از انجام مراحل نصب رام حتما گوشی خود را Full Charge کنید یا برای احتیاط شارژ گوشی تان بالای 75 درصد باشد .2. حتما و حتما قبل از فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی , از اطلاعات گوشی خود (SMS ها , مخاطبین , دیتای نرم افزارها و … ) یک بک آپ کامل تهیه کنید و اطلاعات حافظه داخلی و مموری گوشی خود مانند عکس ها , فیلم ها , موزیک ها و … را در کامپیوتر خود کپی کنید . برای بک آپ گرفتن از مخاطبین گوشی خود , برنامه و حافظه Data آنها و … از آموزش زیر استفاده کنید :

3. یک Micro SD Card (رم) با فضای 4 گیگابایت و یا بیشتر برای گوشی خود تهیه و سعی کنید آن را فرمت کنید .4. مطمئن شوید که Micro SD Card گوشی شما فضای کافی برای ریختن فیرم ور (رام) را داشته باشد و قابلیت Read & Write آن فعال باشد . (یعنی بتوانید فایل ها را درون رم گوشی خود کپی/پیست و یا حذف کنید … )5. دانلود فیرم ور یا همان رام رسمی مخصوص گوشی خود با فرمت APP. که فایل دانلودی شما باید یک فایل به اسم “UPDATE.APP” باشد .نکته مهم 1 : رام هایی که دانلود میکنید حتما باید مخصوص گوشی شما باشند ! برای دانلود رام مخصوص گوشی خود ، ابتدا به بخش “Settings” یا همان “تنظیمات” گوشی خود رفته و در قسمت “Model Number” و یا همان “شماره مدل” ، مدل دقیق دستگاه خود را یادداشت کرده و به دنبال رام هایی مخصوص مدل گوشی خود باشید :

27.pngمثلا در تصویر بالا ، “شماره مدل” و یا همان “Model Number” گوشی ما “Huawei Y300-0100” میباشد و ما باید به دنبال رام ها یا فیرم ور هایی برای مدل هواوی Y300-0100 باشیم .نکته مهم 2 : سعی کنید فایل فیرم ور یا همان رام رسمی که برای گوشی خود انتخاب میکنید , نسخه بالاتر یا همان نسخه از گوشی شما باشد ! به ندرت دیده شده که نسخه های پایین تر رام رسمی بر روی گوشی های هواوی نصب شوند (عملیات دانگرید در گوشی های هواوی به وسیله این روش از فلش کردن تقریبا غیرممکن است) . برای متوجه شدن از نسخه فعلی رام گوشی خود به قسمت ” Settings >> About Phone ” یا همان “تنظیمات >> درباره تلفن” گوشی خود رفته و 4 کاراکتر آخر بخش “Build Number” یا همان “شماره ساخت” را نگاه کنید . اگر دقت کنید یک حرف انگلیسی و 3 عدد جلوی آن نوشته شده است ( مانند تصویر زیر ) :72.jpgمثلا در مثال بالا B330 نمایش داده شده است . شما حتما و حتما رامی را که دانلود میکنید , باید یا همان نسخه یعنی B330 و یا بالاتر از آن باشد .توجه : اگر فایل UPDATE.APP در داخل فایل زیپ میباشد , آن را اکسترکت کنید .

لینک ارسال

1) فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی به روش Normal Update :

فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی

فلش کردن گوشی های هواوی به روش “Normal Update” یا همان “آپدیت معمولی” مخصوص گوشی های روشن میباشد که سیستم عامل آن بدون هیچ مشکلی بالا می آید . برای فلش کردن گوشی خود به روش “Normal Update” مراحل زیر را انجام دهید :

1. ابتدا یک فولدر با نام “dload” در کامپیوتر خود درست کنید . برای درست کردن یک فولدر جدید :

الف) در صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود راست کلیک کرده و بر روی گزینه “New” رفته و در نهایت گزینه “Folder” را انتخاب کنید :

73.jpg

ب) نام فولدر را به “dload” تغییر دهید :

74.jpg

2. بعد از آن فایل فیرم ور یا همان رام رسمی گوشی خود را با نام “UPDATE.APP” به داخل فولدر “dload” انتقال دهید :

28.png

نکته : در فایل های جدید فیرم ور گوشی های Huawei ، قبلا فایل “dload” با محتوای “UPDATE.APP” گنجانده شده است و شما فقط میبایست فیرم ور را که با فرمت Zip. دانلود کرده بودید ، اکسترکت کرده و فایل “dload” که حاوی فایل “UPDATE.APP” میباشد را به درون گوشی خود بریزید .

3. در این مرحله گوشی موبایل خود را به کامپیوتر وصل کرده و فولدر “dload” را با محتوایش (فایل “UPDATE.APP“) در صفحه اصلی (قسمت root) مموری کارت گوشی خود بریزید .

توجه : دقت داشته باشید که در بعضی از مدل های گوشی های هواوی شما باید فایل فیرم ور (رام رسمی) را در مموری کارت (Micro SD Card) گوشی بریزید و اگر در حافظه داخلی گوشی خود بریزید , ممکن است موفق به نصب رام نشوید(مانند گوشی Huawei G6-U10) اما در بعضی مدل های دیگر از گوشی های هواوی ، شما میبایست فایل فیرم ور (رام رسمی) را در حافظه داخلی گوشی ریخته و اقدام به فلش کردن گوشی کنید . (مانند گوشی Huawei Y300-0100 )

4. اکنون گوشی خود را از کامپیوتر جدا کرده و وارد “Settings” یا همان “تنظیمات” گوشی خود شوید :

29.png

5. بعد از آن به پایین اسکرول کرده و آخرین گزینه یعنی “About Phone” یا همان “درباره تلفن” را انتخاب کنید :

30.png

6. در این صفحه گزینه “System Update” یا همان “به روز رسانی های سیستم” را انتخاب کنید :

31.png

7. در این قسمت اطلاعاتی راجع به مشخصات گوشی شما از قبیل نسخه رابط کاربری گوشی شما, بیلد نامبر گوشی شما, نوع CPU و RAM و مقدار فضای خالی حافظه داخلی و مموری کارت شما نوشته شده است . طبق تصویر زیر , گزینه “Local Update” یا همان “به روز رسانی محلی” را لمس کنید :

32.png

8. وقتی وارد این صفحه شوید , 3 نکته را به شما هشدار میدهد :

 

  • در زمان آپدیت کردن (فلش کردن) , باتری, سیم کارت و یا مموری کارت گوشی خود را خارج نکنید !
  • مطمئن شوید که باتری گوشی شما به اندازه کافی شارژ داشته باشد !
  • پیشنهاد میشود که قبل از انجام عملیات آپدیت (فلش کردن) از اطلاعات خود بک آپ تهیه کنید ( شما این کار را در مرحله شماره 2 بخش “پیش نیاز” انجام داده اید )

اکنون برای ادامه عملیات , میبایست گزینه “Confirm” یا همان “تایید” را انتخاب کنید

33.png

9. در این صفحه برای شروع عملیات فلش , شما میبایست گزینه “Upgrade” یا “به روز رسانی” را انتخاب کنید :

34.png

تذکر : بعد از انتخاب گزینه “Upgrade” گوشی شما به صورت خودکار ریستارت میشود به محیط “Phone Upgrade” میرود تا عملیات فلش/آپدیت کردن را انجام دهد .

توجه : انجام عملیات آپدیت (فلش کردن) ممکن است چند دقیقه طول بکشد ! لطفا حین انجام عملیات فلش کردن رام رسمی , هیچ کاری با گوشی انجام ندهید .

10. زمانی که آپگرید گوشی شما به پایان برسد , نوشته سبز رنگ “Ok” بر روی صفحه گوشی شما ظاهر میشود و گوشی شما ریستارت میشود . چون گوشی شما فلش شده است , بوت شدن اولیه آن کمی طول میکشد ! پس صبور باشید و بعد از بالا آمدن گوشی خود , از رام جدید لذت ببرید :

35.png

برای متوجه شدن از اینکه گوشی شما با موفقیت فلش/آپدیت شده است یا خیر ، بعد از بالا آمدن گوشی به قسمت “Settings >> About Phone” یا همان “تنظیمات >> درباره تلفن/تبلت” بروید و در قسمت “Build Number” یا همان “شماره ساخت” چک کنید که نسخه فیرم ور شما به روز شده است یا خیر !

لینک ارسال

2) فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی به روش Force Update :

فلش کردن رام رسمی بر روی گوشی های هواوی

فلش کردن گوشی های هواوی به روش “Force Update” یا همان “آپدیت اجباری” مخصوص گوشی های خاموش میباشد که سیستم عامل آن دارای مشکل هست و سیستم عامل گوشی بالا نمی آید ! برای آپدیت گوشی خود به روش “Force Update” مراحل زیر را انجام دهید :

1. ابتدا یک فولدر با نام “dload” در کامپیوتر خود درست کنید . برای درست کردن یک فولدر جدید :

الف) در صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود راست کلیک کرده و بر روی گزینه “New” رفته و در نهایت گزینه “Folder” را انتخاب کنید :

73.jpg

ب) نام فولدر را به “dload” تغییر دهید :

74.jpg

2. بعد از آن فایل فیرم ور یا همان رام رسمی گوشی خود را با نام “UPDATE.APP” به داخل فولدر “dload” انتقال دهید :

28.png

نکته : در فایل های جدید فیرم ور گوشی های Huawei ، قبلا فایل “dload” با محتوای “UPDATE.APP” گنجانده شده است و شما فقط میبایست فیرم ور را که با فرمت Zip. دانلود کرده بودید ، اکسترکت کرده و فایل “dload” که حاوی فایل “UPDATE.APP” میباشد را به درون گوشی خود بریزید .

3. در این مرحله گوشی موبایل خود را به کامپیوتر وصل کرده و فولدر “dload” را با محتوایش (فایل “UPDATE.APP“) در صفحه اصلی (قسمت root) مموری کارت گوشی خود بریزید .

توجه : دقت داشته باشید که در بعضی از مدل های گوشی های هواوی شما باید فایل فیرم ور (رام رسمی) را در مموری کارت (Micro SD Card) گوشی بریزید و اگر در حافظه داخلی گوشی خود بریزید , ممکن است موفق به نصب رام نشوید(مانند گوشی Huawei G6-U10) اما در بعضی مدل های دیگر از گوشی های هواوی ، شما میبایست فایل فیرم ور (رام رسمی) را در حافظه داخلی گوشی ریخته و اقدام به فلش کردن گوشی کنید . (مانند گوشی Huawei Y300-0100 )

4. اکنون طبق این آموزش گوشی خود را به حالت “Phone Upgrade” ببرید . ( سعی کنید بعد از دیدن لوگوی سبز رنگ اندروید ، دکمه ها را رها کنید )

تذکر : بعد از اینکار ، گوشی به محیط “Phone Upgrade” میرود و گوشی به صورت خودکار عملیات فلش/آپدیت کردن را انجام میدهد .

فلش کردن گوشی در محیط “Phone Upgrade” دارای 3 مرحله زیر میباشد :

 

  1. Unpacking
  2. Installing
  3. Update Completed

5. زمانی که به مرحله “Update Completed” رسیدید آپگرید گوشی شما به پایان رسیده است و علامت “تیک سبز رنگ” و “Ok” بر روی صفحه گوشی شما ظاهر میشود و گوشی شما ریستارت میشود . چون گوشی شما فلش شده است , بوت شدن اولیه آن کمی طول میکشد ! پس صبور باشید و بعد از بالا آمدن گوشی خود , از رام جدید لذت ببرید .

برای متوجه شدن از اینکه گوشی شما با موفقیت فلش/آپدیت شده است یا خیر ، در گوشی خود به “Settings >> About Phone” یا همان “تنظیمات >> درباره تلفن/تبلت” بروید و در قسمت “Build Number” یا همان “شماره ساخت” چک کنید که نسخه فیرم ور شما به روز شده است یا خیر !

پایانموفق باشیدبهترین ، کامل ترین و جامع ترین آموزش ها را از موبولوژی بخوهید” کپی برداری از آموزش تنها با ذکر نام نویسنده و سایت Mobology مجاز میباشد “

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...