رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

سیستم* عامل اوبونتو چیست ؟


ارسال های توصیه شده

اوبونتو ( Ubuntu ) یک توزیع گنو/لینوکس است که بر مبنای توزیع دبیان پایه* گذاری شده*است؛ اما با آن تفاوت دارد. نام اوبونتو از یکی از مفاهیم آفریقای جنوبی به معنی «انسانیت نسبت به دیگران» ( Humanity Towards Others ) گرفته شده*است. از ویژگی*های بارز اوبونتو می*توان به کاربرپسند بودن، سادگی، زیبایی، سرعت و عدم نیاز به سخت*افزار پیچیده اشاره کرد.

 

 

147.jpg

 

 

ویژگی* ها ی اوبونتو

 

یکی از نکات مورد توجه در پروژه اوبونتو، تأکید بر دسترسی و جهانی*سازی است. به همین منظور این نرم*افزار برای تمام ملیت*ها موجود است. کار کردن با آن بسیار راحت است و حتی کاربران ناآشنا هم، به راحتی به محیط آن عادت می*کنند.

 

همچنین پروژه*ای با نام ادوبونتو وجود دارد که این سیستم*عامل همان*طور که از نامش هم مشخص است، برای استفاده در کلاس*های درس و محیط*های آموزشی مناسب است. پروژهٔ دیگری نیز از این سیستم*عامل با نام کوبونتو طراحی شده*است که از میزکار کی*دی*ای استفاده می*نماید. خانواده اوبونتو شامل اوبونتوی رومیزی، اوبونتو سرور، کوبونتو نِت*بوک، کوبونتو، ادوبونتو، گوبونتو، اوبونتو MID، اوبونتو نِت*بوک، ابونتو JeOS، اوبونتو Enterprise Cloud، اوبونتو استودیو، Mythbuntu، زوبونتو و لوبونتو می*شود.

 

بنیاد ویکی*مدیا، موسسه پشتیبانی کننده پروژه ویکی*پدیا اعلام کرد که در حال مهاجرت دادن مجموعه سرورهای خود به توزیع اوبونتو است. این مهاجرت بخشی از تلاش این بنیاد برای نگهداری آسانتر ۴۰۰ سرور پروژه*های مختلف این بنیاد (به علت حرفه*ای بودن فدورا (نیازمند منبع)) است که پیش از این از نسخه*های مختلف Redhat و Fedora استفاده می*کرده*اند.

 

تمرکز اوبونتو برقابلیت استفاده شامل استفاده گسترده از ابزار sudo است که به کاربران اجازه می*دهد که وظایف مدیریتی خود را بدون ایجاد یک نشست ابر کاربر انجام دهند. اوبونتو به ۲۵۶ مگابایت RAM و پس از نصب برروی دیسک سخت به سه گیگابایت از فضای دیسک سخت نیاز دارد (هرچند روش*های دیگری برای نصب و اجرای اوبونتو برروی سخت*افزارهای با قابلیت کمتر وجود دارد).

 

اوبونتو بر اساس سیستم دسکتاپ گنوم طراحی شده که هدف از طراحی آن ارائه یک واسط آزاد، آسان و خلاقانه تر و در عین حال ارائه همه کاربردهای رومیزی جدید بوده*است. علاوه بر کاربردهایی که در گنوم وجود دارد، نرم*افزارهای بهره*وری دیگری مانند open office.org، مرورگر وب Mozilla Firefox با اوبونتو عرضه می*شود.

 

ظاهر پیش فرض واسط کاربر نسخه فعلی دارای سایه*های قهوه*ای و نارنجی است. اوبونتو یک بسته اختیاری به نام «تقویم اوبونتو» دارد که هر ماه یک کاغذ دیواری دسکتاپ جدید سازگار با رنگ قهوه*ای را بارگذاری می*نماید. در گذشته این کاغذ دیواری*ها دارای تصاویری از انسان*های نیمه*عریان بودند که مورد انتقاد قرار گرفتند. این انتقادها منجر به رواج اسم*های مستعار جدیدی مانند “Linuxxx” شد.

 

دریافت اوبونتو:

اوبونتو یک سیستم عامل کاملاً رایگان است و تهیه ی آن به راحتی میسر است. در صورتی که شما اینترنت پر سرعت داشته باشید، میتوانید نسخه ی کامل اوبونتو را از سایت رسمی اش دریافت کنید یا، در همان سایت سی دی اوبونتو را سفارش دهید تا برایتان بیاورند. همچنین میتوانید آن را از دوستان و آشنایان دریافت کنید.

نصب اوبونتو:

برخی معتقدند لینوکس و ویندوز، به هیچ وجه با یکدیگر سر سازگاری ندارند و استفاده از هر دو در یک کامپیوتر، کمی مشکل است! اما چنین عقیده ای، حداقل در مورد اوبونتو حقیقت ندارد. اوبونتو به آسانی نصب میشود، راحت تر از آن چه که فکرش را بکنید. حتی آسان تر از نصب ویندوز ویستا! فایل نصب اوبونتو فایلی با پسوند .exe است و به راحتی در ویندوز باز میشود و تنها با کلیک روی آن و ایجاد تنظیمات مورد نظر خود (از جمله تعیین کردن درایو محل نصب)، و سپس با کلیک روی گزینه ی Install این سیستم عامل نصب میشود.

علاوه بر این، همان طور که زمانی که شما چند ویندوز دارید، سیستم در ابتدای بالا آمدن این که از کدام ویندوز میخواهید استفاده کنید را از شما میپرسد، اوبونتو نیز به همان صورت است. بدین صورت که پس از نصب، اوبونتو هم به آن لیست اضافه میشود و شما میتوانید در هنگام بالا آمدن سیستم، از بین ویندوز یا اوبونتو که بر روی سیستم شما قرار دارند یکی را انتخاب کنید تا سیستم به وسیله ی آن بالا بیاید.

علاوه بر همه ی این ها، پاک کردن اوبونتو از روی سیستم نیز کاری بسیار آسان تر از حذف کردن ویندوز از سیستم است. این سیستم عامل در فولدر اصلی خود، گزینه ای با نام Uninstall را دارد که با اجرا کردن آن، به راحتی این سیستم عامل از سیستم پاک میشود.

 

استفاده از اوبونتو:

 

اوبونتو دارای یک محیط بسیار ساده، چشم نواز، نه چندان شلوغ و نسبتاً کاربر پسند است و از این نظر، یکی از سیستم های عامل نیرومند به حساب می آید.

در توزیع های مختلف لینوکس، از نرم افزار های مختلفی برای ویرایش و مدیریت میز کار (Desktop) استفاده شده است که مشهورترین آن ها GNOME و KDE هستند که در اوبونتو، GNOME به عنوان پیش فرض مورد استفاده قرار گرفته است.

 

در اولین ورود شما به اوبونتو، دو نوار، یکی در بالا و یکی در پایین وجود دارند که به راحتی میتوان مکان آنها را با استفاده از موس تغییر داد.

در سمت راست نوار بالایی، گزینه هایی همچون Quit (که در داخل خود دارای گزینه هایی برای Restart، Shut Down و … داراست.)، تاریخ و ساعت، وضعیت اتصال به شبکه یا اینترنت، وضعیت صدای اسپیکر ها و … وجود دارند.

در سمت چپ همین نوار نیز سه فهرست که از فهرست های اصلی اوبونتو هستند قرار دارند: Applications، Places، System.

۱) فهرست Applications شامل موارد زیر میباشد:

Accessories شامل: ماشین حساب (Calculator)، دیکشنری (Dictionary) و …

Games شامل: تعداد زیادی بازی سرگرم کننده

Graphics: نرم افزارهای گرافیکی همچون OpenOffice.ORG Drawing که قابلیت باز کردن فایل های مخصوص نرم افزار Photoshop (که دارای پسوند .psd هستند) را نیز داراست و امکاناتش بسیار شبیه به این نرم افزار است.

Internet شامل: Evolution Mail (برای چک کردن و ارسال ایمیل)، Mozilla Firefox (به عنوان مرورگر اینترنت)، Pidgin Messenger (که از طریق آن میتوان با اکانت های یاهو، گوگل و … وارد مسنجر شد، همان طور که وارد یاهو مسنجر میشوید!) و …

Office: مجموعه ای شبیه سری های نرم افزاری Microsoft Office شامل نرم افزار هایی همچون OpenOffice.ORG Presentation (کاربردی شبیه Microsoft PowerPoint دارد)، OpenOffice.ORG Word Processor (کاربردی شبیه Microsoft Word دارد) و …

Sound & Video شامل: نرم افزارهایی برای اجرا و ایجاد فایل های صوتی و تصویری همچون Movie Player، Sound Recorder و …

Add/Remove شامل: به این دلیل که نمیتوان نرم افزاری اضافه بر نرم افزارهای خود لینوکس به آن اضافه کرد، اوبونتو لیستی کامل از هر نوع نرم افزار که ممکن است مورد نیاز شما باشد را در این قسمت دارد که برخی نصب شده اند و برخی هم قابل نصب هستند.

۲) فهرست Places شامل تمامی مکان های موجود بر روی کامپیوتر از جمله درایوها، فولدر ها و … میباشد.

۳) فهرست System شامل موارد زیر میباشد:

Preferences شامل: About me (بخشی همانند بخش Contacts در ویندوز ویستا که در آن، تمامی چیزهایی که مربوط به شما میشود، مانند عکس، تلفن، ایمیل، محل کار و … را میتوانید قرار دهید.)، Appearance (برای ایجاد تنظیمات ظاهری اوبونتو کاربرد دارد) و …

Administration شامل: موارد کنترلی و مدیریتی برای استفاده ی بهتر و آسان تر شما از اوبونتو، مانند Language Support (بخشی است که زبان اصلی اوبونتو را مشخص میکند و زبان پیش فرض آن انگلیسی است، اما در لیست اصلی زبان های خود زبان فارسی را نیز داراست که شما میتوانید به نرم افزار دستور دانلود زبان فارسی که در آنجا به عنوان Persian از آن یاد شده است را بدهید و پس از دریافت این زبان از اینترنت، آن را برای اوبونتو انتخاب کنید.)

Help & Support شامل نکاتی برای استفاده ی راحت تر و بهتر از اوبونتو.

About GNOME شامل توضیحاتی در مورد گنوم که دسکتاپ به وسیله ی آن مدیریت مشود.

About ubuntu شامل توضیحاتی در مورد سیستم عامل اوبونتو که بر پایه ی هسته ی لینوکس گسترش یافته است.

Quit که گزینه هایی برای خاموش کردن، Restart کردن و … سیستم به شما ارائه میدهد.

در نوار بالایی اوبونتو، علاوه بر این سه فهرست مهم، Shortcut های نرم افزارهای ضروری نیز وجود دارند که کاربر بر اساس سلیقه و نیاز خود میتواند آن ها را حذف یا اضافه نماید. با کلیک روی این Shortcut ها، نرم افزار مربوطه اجرا میگردد.

در نوار پایینی اوبونتو، شباهت هایی نسبت به نوار پایینی ویندوز های XP و ویستا وجود دارد. برای مثال وقتی شما پنجره یا برنامه ای را باز کرده اید، این پنجره در نوار پایینی اوبونتو نیز نمایش داده میشود و زمانی که آن را Minimize کنید، با کلیک روی آن در نوار پایینی مجدداً باز خواهد شد. علاوه بر این، سطل زباله ی اوبونتو (موسوم به Garbage Bin) نیز به صورت پیش فرض در همین قسمت قرار دارد.

در اوبونتو، مثل ویندوز، هر Shortcut یا آیکونی را که بخواهید میتوانید بر روی میز کار قرار دهید. البته زمانی که اوبونتو را به تازگی راه اندازی کرده اید، هیچ آیکونی روی صفحه قرار ندارد.

نکته ی مهم در مورد اوبونتو و کلیه ی لینوکس ها:

برخی تصور میکنند چون فرمت اصلی لینوکس ها برای درایوها NTFS یا Fat32 نیست، لینوکس ها نمیتوانند روی درایوی که بدین فرمت نیرمند است نصب شوند. در حالی که این طور نیست

سه چیز رو هیچ وقت یادت نره

 

1- به همه نمی تونی کمک کنی

 

2- همه چیز رو نمی تونی عوض کنی

 

3-همه تو رو دوست نخواهند داشت

 

اسماعیل عطایی کچویی

چهارشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

الأربعاء - ٣ رجب ١٤٣٦

Wednesday - 2015 22 April

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...