رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

همه چیز در مورد رام اندروید ازابتدا تا انتها


ارسال های توصیه شده

سلام

تو این تاپیک میخواهیم در مورد رام در سیستم عامل اندروید صحبت کنیم اونم از اول تا اخر در واقع اطلاعات کامل دولوپری.

پس با ما باشید

قسمت اول

 


اندروید یک سیستم عامل متن باز هست که بیشتر به عنوان سیستم عامل گوشیهای هوشمند استفاده میشه و در این سیستم دست مصرف کننده کاملا باز هست برای استفاده از اون.

 

سورس

کدهای اندروید چه هستند؟

 

اندروید تشکیل شده از توده ای از نرم افزارها برای ارایه وسیعی از دیوایس ها با شکل و قیافه های متفاوت.

اهداف اولیه بوجود اومدن اندروید استفاده از تعدادی برنامه متن باز جهت استفاده در موبایل و دولوپر ها بود تا با استفاده از افکار و ایده های نو اورانه و خلاقانه روز به روز بر پر بار شدن این سیستم عامل همت کنند و اونو برای استفاده کنندگان ساده و روان و کار امد تر کنند.

نتیجه کار عالی بود سیستم عاملی کاربر پسند با سورس باز اماده برای دستکاری و بهبود بخشیدن اون با قابلیت استفاده کردنش در دستگاههای دیگه (پورت کردن)

اساسا این سیستم عامل به شما اجازه دستکاری و اضافه کردن چیزهایی که میخواهید و حذف چیزهای دیگه رو میده بدون اینکه ایجاد محدودیت کنه.

 

رام در اندروید چیست؟

 

رام اندروید در واقع همون سیستم عامل هست که شامل رابط کاربری و همچنین فایل سیستمی برای ذخیره اطلاعات و شماره ها و غیره هست .

این فایل تشکیل شده از هسته لینوکس و برنامه های اضافه مختلف جهت رسیدن به اهداف خاص.

یک رام اندروید دارای چه قسمتهایی هست؟

بطور پایه ای یک رام اندروید از قسمتهای زیر تشکیل شده

Kernel هسته

• Bootloader بوت لودر

• Recovery ریکاوری

• Radio رادیو (شامل اطلاعات حامل و وای فای و بلوتوث)

• Framework فریم ورک (چهار چوب)

• Apps برنامه ها

• core هسته

• android-runtime,Etc اندروید ران تایم و غیره

اطلاعات پایه در مورد موارد ذکر شده در این قسمت

 

کرنل (kernel)

کرنل یکی از مهم ترین قسمتهای اندروید و یا هر سیستم عاملی هست.شما میتونید اونو پلی فرض کنید بین برنامه ها و نرم افزارهای یک دستگاه و سخت افزار اون.سیستم عامل اندروید از هسته یا همون کرنل لینوکس بهره میگیره اما این به این معنی نیست که دقیقا همون کرنلی رو استفاده میکنه که در سیستم عامل های لینوکس استفاده میشه.در اندروید استفاده از کدهای داخلی و استفاده از کرنل گوگل اندروید باعث میشه تا این سیستم رو از لینوکس جدا کنه.در این فرایند تولید کنندگان هم کمکهای شایانی میکنند چون اونها هم برای سخت افزارهای تولیدیشون نیاز دارند که کرنلها درایور ها و راه اندازهای اون سخت افزارها رو در بر بگیرند. به همین دلیل زمان زیادی طول میکشه تا هکر ها و دولوپرهای مستقل بتونند کرنل گوشیهای جدید رو برای گوشیهای قدیمی تر پورت کنند طوری که همه چیز کارشو به درستی انجام بده.

درایورهایی که در یک کرنل جینجر برد وجود دارند لزوما با درایور های کرنل ایس کریم ساندویچ کار نمیکنند و همخوانی ندارند واین مهمه به این دلیل که یکی از وظایف اصلی کرنل کنترل سخت افزار هست.سورس کدهای زیادی در کرنل استفاده میشن با اپشنهای مختلف پس میتونید تصور کنید چرا دست اخر این قسمت رابط بین سخت افزار و نرم افزار هست.

بنابر این اساسا هر دستوری در تلفن همراه شما صادر بشه ابتدا این دستور به کرنل فرستاده میشه تا اون کار خاص انجام بشه.

در قسمتهای بعدی انشا الله در مورد قسمتهای دیگه رام توضیح خواهم داد اگر عمری بود

منبع : xda

لینک ارسال

قسمت دوم

بوت لودر

بوت لودر حاوی کدهایی هست که تو هر سیستم عاملی قبل از اینکه سیستم عامل لود بشه اجرا میشه.

بوت لودر اساسا بسته ای از دستورالعملهاست برای بوت کردن سیستم عامل و کرنل و بیشتر بوت لودرها برای خودشون برنامه های اشکال زدایی (دیباگینگ) و اصلاح محیط مخصوص به خودشون رو دارند.

به نظر میاد بوت لودر برای پارتیشنها مثل یک ایست بازرسی امنیتی میمونه به همین دلیل اگر بدون اینکه بدونید چه میکنید به محتویات این پارتیشن دسترسی پیدا کنید (و فضولی کنید) میتونید گوشی رو به گوشت کوب تبدیل کنید.

بنابراین اساسا این بوت لودر هست که با ارسال دستوراتش به کرنل دیوایس شما باعث میشه دستگاه بدون ایراد و مشکل بوت بشه و بالا بیاد پس موقع کار کردن با این قسمت کاملا دقت کنید که میتونه به شکل خیلی بدی گوشی رو نابود کنه.

 

ریکاوری

 

ریکاوری محدوده ای هست که در یک شرایط ساده طراحی شده مثل بک اپی ساده از سیستم .وقتی نرم افزار گوشی شما خراب میشه و از کار میوفته ریکاوری با عملکردش به شما کمک میکنه تا ایرادات و مشکلات سیستم شما رو ترمیم و یا بازیافت کنه تا گوشی به حالت اولیه خودش برگرده.همچنین میتونیم از ریکاوری برای فلش کردن رام و یا کرنل و خیلی کارهای دیگه استفاده کنیم.

 

رادیو

 

در پایین ترین لایه های نرم افزار رادیو قرار گرفته این قسمت واقعا اولین قسمتی هست که اجرا میشه درست قبل از بوت لودر .وظیفه این قسمت کنترل تمام قسمتهای ارتباط بیسیم هست اعم از انتن ..وای فای ..بلوتوث و جی پی اس و غیره.((به نظر بنده (مترجم)دلیل ابتدایی ترین قسمتی که راه اندازی میشه این هست که اصولا دنیای دیجیتال بدون فرکانس معنا پیدا نمیکنه یعنی اگر پالسی نباشه که اعداد رو جابه جا و منتقل کنه هیچ حرکتی هم صورت نمیگیره و چون قلب تپنده هر مداری که از پردازشگر استفاده میکنه اسیلاتور یا همون موج ساز هست و باز به این دلیل که پردازشگر از همون اسیلاتوری بهره میبره که برای امور ارتباطی استفاده میشه پس ابتدا این قسمت باید راه اندازی بشه تا مدار قادر به استارت زدن بشه .ولی فکر نمیکنم این قسمت یعنی رادیو تنها از یک بخش تشکیل شده باشه و همه بخشها با هم و یکجا در همون ابتدا استارت بخورند.برای مثال لزومی وجود نداره تا بلوتوث و یا وای فای از ابتدای کار عملکردشون رو شروع کنند حتی پس از روشن کردن هم شروع کار این قسمتها بسته به دلخواه کاربر هست و تا کاربر تمایل نداشته باشه میتونه این قسمتها رو خاموش نگه داره.دوستان هم اگر کسی نظری در این مورد داره خوشحال میشم ابراز کنه.))

 

اساسا ها رو حال میکنید؟ عین دکتر افشار میگم خیلی باحاله حس دکتری به ادم دست میده=))

 

حالا دیگه ما میدونم اندروید چی هست و از چه قسمتهایی تشکیل شده پس اجازه بدید بریم گام مهم بعدی یعنی بسط و توسعه رامهای اندرویدی . البته قبل از شروع نیاز به راه اندازی اولیه داریمو باید مقدماتی رو برای کار اماده کنیم که انشا الله در قسمت بعد توضیح خواهم داد.

لینک ارسال

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت سوم

 

سلام امروز میخوام قسمت سوم این مقاله که در مورد پیش نیازهای کار دولوپری هست توضیح بدم خدمت دوستان پس شروع میکنیم.

پیش نیاز های توسعه رامهای اندرویدی

 

1- سیستم عامل لینوکس (ترجیحا اخرین ورژن اوبونتو رو نصب کنید)

2- کیت توسعه جاوا (jdk)

3- و یه سری ابزار دیگه که در طول آموزش بهشون میپردازیم

 

ابتدا سیستم عامل اوبونتو رو دریافت و نصب کنید (برای نصب میتونید از سه روش زیر استفاده کنید)

 

1- نصب به عنوان سیستم عامل اصلی

2- نصب در کنار ویندوز با استفاده از vm یا vb

3- نصب به موازات ویندوز با استفاده از یک پارتیشن مجزا

 

ما در اینجا طریقه نصب اوبونتو در کنار ویندوز رو توضیح میدیم. شما میتونید از نرم افزار ویرتوال باکس virtualbox که رایگان هم هست استفاده کنید و یا از برنامه VM Workstation/Playerکه خریدنی هم هست بهره ببرید که ما در این مثال از ویرتوال باکس استفاده میکنیم.


1- ویندوز 7 64 بیتی

2- دانلود برنامه ویرتوال باکس

3- نصب ویرتوال باکس

4- قبل از نصب ویرتوال باکس دقت کنید که ابزار توسعه جاوا نصب شده باشد (jdk)

5- دانلود فایل ایزو اوبونتو ubuntu.iso

نصب اوبونتو در ویرتوال باکس

 

منبعد از دو کلمه مخفف استفاده میکنیم

میهمان (guest) : سیستم عامل نصب شده در ویرتوال باکس

میزبان (host) : سیستم عامل ویندوز 7

 

توجه: زمانی که نیاز داریم اوبونتو ورژن 64 بیت نصب کنیم لازمه که intel vt-x فعال شده باشه در غیر اینصورت شما نمیتونید ورژن 64 بیت رو نصب کنید چون پردازنده شما باید 64 بیت رو ساپورت کنه. برای این منظور مراحل زیر رو طی کنید.

 

1- سیستم رو خاموش کنید

2- سیستم رو در حالت منو ستاپ یا همون بایوس ستینگ بوت کنید

3- به این ادرس مراجعه کنید

Advanced --> Advanced Processor Options --> Intel® Virtualization Technology

4- این گزینه رو فعال کنید

5- تغییرات رو سیو کنید

6- سیستم رو ریستارت کنید

 

(مترجم): قابل توجه دوستان که بنده فکر نمیکنم 32 یا 64 بیتی بودن اوبونتو تاثیر به سزایی در کار توسعه رام داشته باشه مخصوصا برای کسانی که اوبونتو رو در کنار ویندوز و در پارتیشنی جدا نصب کرده اند بنابراین ما برای رعایت عدم از هم گسیختگی مطلب همچنان مثل نگارنده جلو میریم ولی شما اوبونتو رو هر جور که مایلید نصب کنید.نویسنده هم احتمالا به دلیل استفاده از ویرتوال باکس از سیستم 64 بیتی که کمی سریعتر هست و از 4 گیگ رم سیستم بطور بهینه استفاده میکنه بهره برده تا دچار کندی و اختلال نشه چون برنامه در محیط ویندوز و به عنوان میهمان کار میکنه و از منابع سیستم به طور اشتراکی استفاده میکنه اما نصب به شکل دوال بوت این نقیصه رو در پی نخواهد داشت.

 

نصب اوبونتو 64 بیت

 

1- ویرتوال باکس رو باز کنید

2- روی کلید new tab کلیک کنید

3- نامی رو برای سیستم عامل جدیدتون انتخاب کنید .این نام هر بار که ویرتوال باکس رو باز میکنید نشان داده خواهد شد

4- حالا شما باید مقدار فضایی از رم رو که میخواهید به سیستم عامل میهمان اختصاص بدید انتخاب کنید .این قسمت کار کمی خطری و مشکل هست اما نگران نباشید من براتون با یک مثال ساده توضیح میدم و خواهید دید که کار خیلی سختی هم نیست.فرض کنید 10 گیگ رم روی سیستم شما نصب هست و سیستم عامل شما هم ویندوز 7 و 64 بیت هست . برای میزبانتون 4 گیگ رم لازم دارید تا سیستم به خوبی کار کنه و میتونید بقیه رم یعنی 6 گیگ رو به vb اختصاص بدید (منبعد برای سهولت در تایپ به جای ویرتوال باکس از کلمه نا مانوس vb استفاده میکنم =)) ).

شاید این سوال در ذهن شما پدید بیاد که vb که با یک گیگ رم بخوبی کار میکنه چه نیازی به این مقدار فضای رم هست؟؟؟؟؟؟ جوابش سادست !! با ازدیاد رم برای vb در واقع زمان کامپایل و یا دیکامپایل کردن رام ها سرعت کار افزایش شایانی پیدا میکنه و کارها خیلی سریعتر پیش میره و دلیل انتخاب رم بالا اون موقع معلوم میشه.

حالا در vb شما خطوط سبز نقطه چینی رو میبینید که در انتهای خط قرمز نقطه چین قرار گرفته واین نشون دهنده این هست که چه مقدار رم رو شما دارید اختصاص میدید . هرگز اجازه ندید خط سبز وارد محوطه قرمز بشه که باعث کرش کردن میزبانتون میشه چون این دقیقا همون محدودیت در اجرای ویندوز هست.پس دقت کنید.این حد اکثر فضای رمی هست که میتونید به vb اختصاص بدید اما بهتره همیشه در حد دو نقطه زیر خط قرمز نگهش دارید تا سیستم مطمئن تر به کارش ادامه بده .بعد از اجرای تنظیمات روی نکست کلیک کنید

5- حالا شما باید درایو مجازی بسازید برای لینوکس و فایلهاش . در واقع این همون هاردی هست که برای سیستمتون استفاده کردید.جایی که لینوکس نصب و اجرا میشه.حالا روی Create New Virtual Hard Drive کلیک کنید بعد روی کلید Create کلیک کنید.فرمتهای درایو مجازی زیادی به شما نشون داده میشه اما شما VMDK رو انتخاب کنید چون این فرمت توسط برنامه های دیگه هم شناخته میشه.روی کلید بعدی کلیک کنید.

6- در این مرحله از شما پرسیده میشه درایو مورد نظر به شکل دینامیک (Dynamically) باشه یا اندازه ثابت (Fixed Size) .شما دینامیک رو انتخاب کنید و تیک اسپلیت (Split into files) رو بردارید چون همه چیزو خراب میکنه.

7- مقدار فضایی رو که قصد دارید از هارد به عنوان درایو مجازی استفاده کنید وارد کنید .توجه داشته باشید که مقداری که وارد میکنید کمتر از فضای ازاد هارد شما باشه مثلا اگر قصد دارید 200 گیگ انتخاب کنید مطمئن بشید که حد اقل 220 گیگ فضای ازاد روی هارد دارید.حد اقل فضای لازم برای کار با رامهای اندروید 100 گیگ هست و نویسنده محترم از انجایی که خارجی تشریف دارند و تجهیزات براشون مفته =)) ترجیحا فرمودند 150 گیگ لحاظ بفرمایید و دلیلش رو هم ذکر خواهند کرد.فولدر و درایوی که میخواهید vb رو در اونجا ذخیره کنید روی هارد سیستم انتخاب کنید .

8- حالا روی ستینگ کلیک کنید و برید به سیستم و پردازنده (System a Processor) و در اینجا پوینتر رو به سمت انتهای خط سبز بکشید که این کار مشخص میکنه چه مقدار از قدرت پروسسور رو میخواهید به سیستم میهمان اختصاص بدید .(تاثیری در سیستم میزبان نداره)

9- واکنون به تب Acceleration و Processor برید و تیک هر دو رو بزنید

10- حالا برید به ستینگ و Storage و روی Controller: IDE کلیک کنید و بعد روی ایکون سی دی کوچولو کلیک کنید.

11- برید روی فایل ایزو اوبونتو که گرفته بودید و انتخابش کنید

12- حالا برید به settings --> System --> boot order --> و تغییرش بدید به CD/DVD و یا میتونید به صورت مستقیم سیستم رو روشن کنید و F12 رو بزنید و CD/DVD رو انتخاب کنید

13- حالا کلید استارت رو بزنید تا vb راه اندازی بشه

14- اولین باری که اوبونتو بالا میاد دو گزینه پیش رو دارید .نصب یا تست.کلید نصب رو بزنید تا پروسه نصب شروع بشه.

15- در این مرحله چیزهایی از قبیل نت و فضای خالی و غره نمایش داده میشه .به مرحله بعد برید.در مرحله بعد اگر به اینترنت متصل باشید اپدیتها نشون داده میشه و اگر نباشید هم میتونید تیک نصب برنامه های third party رو بزنید و یا نزنید (اختیاری)

16- در این مرحله از شما پرسیده میشه اوبونتو رو با چه روشی میخواهید نصب کنید که باید همون حالت دیفالت رو انتخاب کنید چون توی vb داره نصب میشه.(هنگام نصب روی ویندوز و در حالت دوال بوت این قسمت متفاوت میشه که شرحش در سایت موجود هست و از تشریحش خودداری میکنم)

17- در مرحله بعد منطقه زمانیتون رو با کلیک روی نقشه مشخص کنید و همچنین مشخصه زبان رو.

18- جزییات دلخواهتون رو وارد کنید از قبیل نام کامپیوتر و رمز عبور و شناسه کاربر

19- اگر از شما سوال شد که میخواهید با ایمیلتون لاگین کنید به سرور اوبونتو اسکیپ رو بزنید و رد بشید

20- مراحل نصب اغاز میشه و باید صبر کنید تا کار نصب تموم بشه

21- اوکی موفق شدید اوبونتو رو نصب کنید

 

من بر میگردم منتظرم بمونید :-P

با قسمتهای بعدی در خدمت شما دوستان خواهم بود اگر عمر یاری کند

لینک ارسال
  • 1 سال بعد...

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...