رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

مفهوم سرمایه گذاری و مدارک و مراحل ثبت شرکت های سرمایه گذاری


nikregister

ارسال های توصیه شده

• تعریف سرمایه‌گذاری :
سرمایه گذاری investment)) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود ازآن است. به طور دقیق تر سرمایه گذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارائی های دیگر به منظور منفعت برگشت های سودمند و مفید در قالب بهره، سود سهام یا قدردانی از ارزش وسایل ( منافع سرمایه) است.

در علم مالی، سرمایه گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می خرد و پیش بینی می کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد داشت.
• در حوزه کلان اقتصاد :
هر آنچه که از تولید ناخالص داخلی پس از کسر مخارج خصوصی و دولتی و خالص صادرات باقی می ماند، سرمایه گذاری کل کشور را تشکیل می دهد.سرمایه گذاری کل از آن جهت اهمیت دارد که ظرفت های اقتصادی و اشتغال را توسعه می دهد منوط بر اینکه حجم آن از استهلاک سرمایه سالیانه کشور بیشتر باشد.
• در اقتصاد خرد (شرکت ها) :
مفهوم سرمایه گذاری در اقتصاد خرد و شرکت ها به معنای تامین سرمایه اولیه و یا افزایش سرمایه در شرکت ها و موسسات اقتصادی به منظور ایجاد یا توسعه کسب و کارها برای کسب سود بیشتر است.هر چه سرمایه یک شرکت بیشتر باشد، امکان توسعه فعالیت ها، کسب سهم بازار بیشتر برای آن موسسه فراهم تر خواهد بود.
• سرمایه گذاران، در گروه های مختلفی وجود دارند که در ذیل به ذکر آنها می پردازیم :
الف) اشخاص حقیقی
ب) اشخاص حقوقی ( به مراتب تاثیر بیشتری در بورس و اوراق بهادار دارند) برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:
– شرکت های بیمه
– شرکت های کارگزاری
– بانکها
– شرکت های مادر
– شرکت های سرمایه گذاری
– صندوق های بازنشستگی
• شرکت سرمایه گذاری :
براساس قانون شرکت های سرمایه گذاری در آمریکا مصوب ۱۹۴۰؛ شرکت سرمایه گذاری یکی از انواع شرکت های سرمایه گذاری مدیریتی است با عنوان شرکت یا صندوق با سرمایه بسته (در مقابل صندوق با سرمایه متغیر).
• موضوع فعالیت شرکت های سرمایه گذاری : 
حرفه اصلی و در واقع موضوع اصلی فعالیت در اساسنامه آن، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری مجدد، تملک، نگهداری و یا معامله اوراق بهاداردر چارچوب قوانین و مقررات است.
این شرکت ها از نظر حقوقی به دو شکل سهامی خاص و عام تشکیل می شوند. حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت های سرمایه‌گذاری سهامی خاص مبلغ پنج میلیارد ریال و در شرکت های سهامی عام پنجاه میلیارد ریال می باشد.
• مدارک لازم جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری :
– تصویر آگهی تاسیس یا تغییرات شرکت در روزنامه
– نام، تاریخ، محل و شماره ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها 
– ارائه لیست کلیه شرکاء و میزان سهام آنها
– اعلام نمودن سرمایه
– تصویر مشخصات هیات مدیره و صاحبان امضای شرکت
– اساسنامه شرکت 
– ارائه مدارک احراز شرایط تعیین شده در مجوز.
• مراحل دریافت مجوز تاسیس شرکت سرمایه گذاری :
_متقاضی ابتدا درخواست خود را مطابق فرم (تقاضای صدور تاسیس شرکت سرمایه گذاری) به همراه فرم (پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی) تکمیل شده توسط اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی در آدرس الکترونیکیwww.seo.ir ) لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی /لینک شرکت سرمایه گذاری) برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می کند.
_ سازمان پس از بررسی مدارک، در صورت تکمیل بودن و احراز شرایط لازم، موافقت خود را با تاسیس شرکت ابلاغ می نماید.
_ در صورت موافقت اصولی سازمان با تاسیس شرکت، شرکت ملزم است مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر تکمیل نماید، پس از تکمیل مدارک مورد نظر، سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تاسیس شرکت و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را صادر خواهد نمود.
_ پس از آن متقاضی باید طی مهلت مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانده و مستندات مربوطه را به سازمان ارائه دهد.
_ پس از ثبت نهاد مالی نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می نماید و در صورت احراز شرایط، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می گردد.

 

 

ثبت شرکت نیک

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...