رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

رونمایی از دقیق*ترین ساعت ساخته دست بشر


ebrahim2e

ارسال های توصیه شده

محققان با استفاده از یک چینش سه*بعدی برای اتم*ها موفق شدند دقیق*ترین ساعت* اتمی جهان تا به امروز را بسازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، محققان "موسسه ملی فناوری و استانداردها"(NIST) در آمریکا موفق شدند دقت و ثبات کاری ساعت*های اتمی را نسبت به چند سال گذشته افزایش دهند.

 

یکی از جدیدترین راهبردهای مورد استفاده در این روش استفاده از شبکه*های نوری و لیزری است که به طور خاص هر اتم را در حالتی قرنطینه می*کند که امکان تحرک و ایجاد واکنش بین اتم*ها وجود ندارد که این اتفاق سبب می*شود دقت ساعت*های اتمی تا حد زیادی افزایش یابد.

 

محققان این موسسه با استفاده از این روش توانسته*اند دقت ساعت*های اتمی *را به اندازه هزاران و یا حتی میلیاردها سال افزایش دهند.

 

دقیق*ترین ساعت این تیم در سال 2015 ساخته شده است اما آنها به تازگی از آن رونمایی کرده*اند.

 

مدل*های پیشین از روش شبکه نوری در یک بعد استفاده می*کرده*اند که سبب ایجاد محدودیت در تعداد اتم*ها می*شود و بعلاوه در حالت تک*بعدی احتمال برخورد بین اتم*ها و کاهش دقت ساعت وجود دارد اما با توجه به اینکه افزایش تعداد اتم*ها به افزایش دقت ساعت منجر می*شود، در جدیدترین استفاده از این روش محققان از چینش سه*بعدی اتم*ها استفاده کرده*اند.

 

اساس کار ساعت*های اتمی این است که با استفاده از پرتوهای نور لیزر الکترون اتم*ها انرژی می*گیرند و به حالت برانگیخته می*روند و زمانی که این الکترون*ها به حالت پایه برمی*گردند نور آزاد می*کنند و ساعت اتمی با اندازه*گیری انرژی آزاد شده از این الکترون*ها زمان را مشخص می*کند. هر چقدر فاصله و قرنطینه بودن اتم*ها بیشتر و بدون تغییر باشد اندازه*گیری زمان دقیق*تر خواهد بود اما جدا نگه داشتن اتم*ها از یکدیگر با افزایش تعداد اتم*ها کار مشکلی است.

 

محققان این موسسه آمریکایی با استفاده از این روش دقیق*ترین ساعت اتمی جهان را ساخته*اند. این ساعت*ها برای اکتشافات فضایی و کشف امواج گرانشی و ماده سیاه به کار می*روند.

 

محققان این پروژه اعلام کرده*اند که این وسیله حساس*ترین و دقیق*ترین ابزار ساخت دست بشر محسوب می*شود.

 

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Science منتشر شده است.

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...