رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

تشخیص ضربه یا تکان مغزی به کمک یک اپلیکیشن موبایلی


ارسال های توصیه شده

محققان "دانشگاه واشنگتن" ( UW) موفق به توسعه یک اپلیکیشن موبایلی شدند که با استفاده از دوربین گوشی*های هوشمند می*تواند مردمک چشم را برای تشخیص احتمالی ضربه یا تکان مغزی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، محققان "دانشگاه واشنگتن" ( UW) موفق به توسعه یک اپلیکیشن موبایلی شدند که با استفاده از دوربین گوشی*های هوشمند می*تواند مردمک چشم را برای تشخیص احتمالی ضربه یا تکان مغزی مورد بررسی قرار دهد.

این اپلیکیشن که "پیوپیل اسکرین" ( PupilScreen ) نام دارد، توانایی آن را دارد که در صورت وجود نشانه*هایی از آسیب مغزی آن را تشخیص دهد.

ما شاهد پیشرفت*های بسیار زیادی در زمینه تشخیص ضربه مغزی هستیم، مانند سیستم*هایی که حرکات چشم را برای جستجوی علائم آن مورد بررسی قرار می*دهند و یا آزمایش*های خون که هفت روز پس از حادثه انجام می*شوند.

اخبارتکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی ,اپلیکیشن موبایلی

دانستن اینکه یک ورزشکار دچار ضربه مغزی شده است یا خیر بسیار مهم است، زیرا اگر درمان نشود می*تواند به عواقب فوری مانند سردرد و از دست دادن حافظه منجر شود.

اما وارد شدن ضربات متعدد به سر می*تواند برای سلامت فرد بسیار خطرناک باشد.

"پیوپیل اسکرین" ، با ردیابی پاسخ مردمک به نور، که "بازتاب نور مردمک" نام داشته و یک تکنیک برای سنجش آسیب*های مغزی است، می*تواند ضربه مغزی را در فرد تشخیص دهد.

در حالی که روش "بازتاب نور مردمک" برای ارزیابی آسیب*های شدید مغزی مورد استفاده قرار می*گیرد، تحقیقات اخیر نشان داده است که این تکنیک همچنین می*تواند اثرات جانبی خفیفتر از قبیل ناهنجاری*های نور را نشان دهد. بنابراین، به دنبال استفاده از این دانش جدید، تیم UW یک برنامه کاربردی را با استفاده از دوربین گوشی هوشمند و ابزارهای یادگیری عمیق ایجاد کرده*اند تا تغییرات در بازتاب نور مردمک را که در برابر چشم غیر مسلح نامرئی هستند، تشخیص دهند.

در این روش از فلش گوشی برای تحریک چشم بهره گرفته شده و از دوربین گوشی برای ضبط یک فیلم سه ثانیه*ای استفاده می*شود. الگوریتم*های یادگیری عمیق سپس تعیین می*کنند که کدام پیکسل*ها در هر فریم متعلق به مردمک است و به این ترتیب تغییرات در اندازه مردمک را در طول مدت فیلم مشاهده می*کنند.

محققان، این فناوری جدید را بر روی 48 نفر که شامل افراد سالم و افرادی که دارای آسیب*های مغزی بودند، مورد آزمایش قرار دادند.

پزشکان با استفاده از این اپلیکیشن قادر بودند تا آسیب*های مغزی را با دقت تقریبا کامل و قابل اطمینان همانند دستگاه گرانقیمت "پیوپیلومتر" ( pupilometer) که فقط در بیمارستان*ها وجود دارد، تشخیص دهند.

"پیوپیلومتر" (Pupilometer/pupillometer) نامی برای دو دستگاه مختلف است که یک مورد آن برای استفاده در مراقبت*های حساس پزشکی است که میزان رفلکس مردمکی را اندازه*گیری می*کند و دیگری، مورد استفاده در چشم*پزشکی است که اندازه*گیری فاصله بین مردمک*ها را از طریق محرک*های بینایی انجام می*دهد.

اگر همه چیز طبق برنامه*ریزی پیش برود، این تیم قصد دارد تا دو سال آینده فناوری جدید خود را تجاری*سازی کند.

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...