رفتن به مطلب
انجمن توسعه دهندگان موبایل

فایل سیستم جدید اپل apfs چیست؟


ارسال های توصیه شده

فایل سیستم اپل APFS از جمله قابلیت*هایی است که به همراه آپدیت 10.3 سیستم*عامل iOS به دستگاه*های اپل وارد شده است. در ادامه به بررسی این فایل سیستم جدید خواهیم پرداخت.

«APFS» مخفف شده فایل سیستم اپل (Apple File System) است. این فایل سیستم جدید جایگزین فرمت +HFS شده است و در حال حاضر در آی او اس، macOS، tvOS و watchOS از آن استفاده می*شود. بدین معنی که اکنون دستگاه*های مک، آیفون، آی پد، اپل تی وی و اپل واچ زیرپوشش فایل سیستم جدید APFS قرار دارند. iOS 10.3 در حال حاضر تنها سیستم*عاملی است که از فرمت APFS پشتیبانی می*کنند.

شاید سیستم*های فایل جذاب*ترین قابلیت دستگاه*های الکترونیکی نباشند، اما تکنولوژی استفاده*شده برای پیاده*سازی آن*ها به*قدری اهمیت دارد که توسعه*دهندگان را به خود علاقه*مند کرده است. اپل برای اولین بار برنامه*های خود برای APFS را در کنفرانس جهانی سالیانه توسعه*دهندگان اپل، در خردادماه سال 95 اعلام کرد. APFS روشی که دستگاه*های اپل با آن اطلاعات ذخیره*شده را بازیابی می*کنند، دگرگون می*کند. همچنین قابلیت*های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می*دهد که آن*ها را در سیستم*های فایلی دیگر نمی*بینیم.

APFS در ابتدا در macOS 10.12 Sierra به*عنوان نسخه آزمایشی برای توسعه*دهندگان عرضه شد. سپس به*صورت عمومی در نسخهiOS 10.3 در دسترس کاربران آیفون قرار گرفت. اپل در آینده تمامی برنامه*های خود را برای استفاده از این سیستم فایل تغییر می*دهد.

 

مزایای فرمت APFS

یک فایل سیستم برای تمام محصولات اپل: مزیت بزرگ این تغییر این است که فرمت APFS می*تواند جایگزین تمام فایل سیستم*های دیگری بشود که در حال حاضر اپل روی پلتفرم*های مختلف خود به کار می*برد. فرمت APFS برای macOS، iOS، tvOS و حتی watchOSS مناسب خواهد بود.

بهینه*شده برای گجت*های جدید اپل: فرمت APFS برای گجت*هایی که از حافظه*های فلش یا SSD استفاده می*کنند هم بهینه شده است. اغلب محصولات امروزی اپل هم از همین انواع حافظه استفاده می*کنند. اپل در ساخت فایل سیستم جدید توجه خاصی به کاهش زمان تاخیر پاسخ*گویی (Latency) داشته است که این فرمت را به*ویژه برای گجت*های موبایل نظیر آیفون، آیپد و اپل واچ مفید می*کند. +HFS از سیستم*های 32 بیتی پشتیبانی می*کرد، اما APFS از سیستم*های 644 بیتی پشتیبانی می*کند و به همین دلیل نیز می*توان آینده*ای روشن را برای این فایل سیستم جدید متصور بود.

در مقابل فایل سیستمی نظیر +HFS خود اپل که از پلتفرم*هایی با قدمت نزدیک به ۳۰ سال منشا گرفته و هنوز در سیستم*عامل OS X (یا همانmacOS) به کار می*رود، برای سیستم*هایی با چندین درایو بهینه شده که قرار است فایل*هایی با حجم بالا را مدیریت کنند. مشخصا چنین مواردی در مقابل سرعت بوت بالاتر و لود شدن سریع*تر اپلیکیشن*ها برای پلتفرم*هایی نظیر iOS از اهمیت کمتری برخوردار هستند.

امکان رمزگذاری قوی: مزیت بزرگ دیگر فرمت APFS این است که در طراحی آن امکان رمزگذاری هم در نظر گرفته شده. این فرمت جدید قابلیت رمزگذاری کامل دیسک را که در آخرین نسخه*های OS X شاهد آن هستیم با قابلیت حفاظت از داده (Data Protection) در iOSS که هر فایل را به*صورت مجزا رمزگذاری می*کند تلفیق کرده است. این قابلیت با تاکید اپل روی امنیت و حفظ حریم شخصی کاملا هم*راستا است. زمانی که فرمت APFS آماده*ی استفاده شود شما در macOS سه گزینه خواهید داشت: استفاده نکردن از رمزگذاری، استفاده از رمزگذاری تک*کلیدی و استفاده از رمزگذاری چندکلیدی با کلیدهایی برای داده*های فایل*ها و کلیدی مجزا برای فراداده*های حساس.

 

[h=4]معایب فرمت APFS[/h]فایل سیستم APFS فوق*العاده است ولی بی*نقص نیست. در حالت فعلی، البته با توجه به این*که APFS هنوز در مرحله*ی بتا قرار دارد، این فرمت دچار محدودیت*هایی است که می*تواند برای برخی کاربران مشکل*ساز باشد. برای مثال فرمت APFS را نمی*توان روی دیسک*های راه*اندازی (Startup) یا دیسک*های هیبریدی (Fusion Drive) اپل به کار برد و تنها فایل*ها نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند. همچنین OS X 10.11 یعنی Yosemite و نسخه*های قدیمی*تر نمی*توانند دیسک*هایی را که با فایل سیستم APFS فرمت شده*اند تشخیص دهند و در نتیجه انتقال فایل*ها به یک سیستم مک قدیمی*تر با استفاده از فرمت APFS ممکن نیست. البته اپل اعلام نکرده است که آیا این محدودیت*ها در زمانی که نسخه*ی نهایی فایل سیستم APFS آماده شود همچنین وجود خواهند داشت یا نه. در حال حاضر تنها باید صبر کنیم و ببینیم اوضاع به چه نحوی پیش خواهد رفت.

 

منبع: IRTCI

لینک ارسال

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...